Actualia meubel/wonen en herbestemming (2418)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Bie PLEVOETS 
  
Co-titularis :dr. arch. Karen LENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. Asli CICEK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Filosofie van het wonen (2406) 3.0 stptn
    Geschiedenis van de interieurarchitectuur (2399) 3.0 stptn
    Semiotiek van kunst en ruimte (2398) 3.0 stptn
 

Inhoud

Herbestemming


Actualia herbestemming behandelt de hedendaagse theorie en praktijk van herbestemming van erfgoed. De colleges zijn georganiseerd rond een aantal thema's: op welke manier verhoudt herbestemming zich tot restoratie en conservatie? Hoe kan een gebouw aangepst worden aan een nieuw programma en vice versa? Hoe kunnen we omgaan met de immateriële waarden van een plek bij herbestemming? Welke concepten uit andere disciplines kunnen een inspiratie vormen bij herbestemming van gebouwen? Wat kunnen we leren van informele en/of spontaan hergebruik van sites en gebouwen door de lokale gemeenschap? De lessen combineren analyse van historische en hedendaagse voorbeelden met theorieën rond herbestemming en duurzaamheid.

Meubel

Actualia meubel traint de studenten interieurarchitectuur in kennis en inzicht van de rol van meubilair in de wooncontext. De cursus is opgebouwd in drie deel-groepen: met 'Look In' wordt een inleiding gegeven in de geschiedenis van het meubilair in de vertrouwde Europese omgeving. Specifieke aandacht gaat uit naar meubels gemaakt door (interieur)architecten uit de 20ste eeuw. In 'Look Out' wordt de blik van de student gericht op niet-Europese culturen en op meer anonieme ontwerpen en op tradities in het wonen waarbij architectonische elementen fungeren als meubilair. De derde luik 'Look Around' ondersteunt het inzicht van de student met directe meubelervaringen in het bezoeken van tentoonstellingen en het lezen van artikelen uit vakliteratuur. Dit leidt tot een training in observatie, analyse en reflectie. De cursus combineert historische kennis met het ontwikkelen van analytische vaardigheden in meubelontwerp



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Casestudy  
Discussies /debat  
Huiswerktaken  
Onderwijsleergesprek  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaardit deelpunt kan enkel overgedragen worden indien geslaagd (minstens 10 op 20)
Reflectieopdracht
Schriftelijk examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaardit deelpunt kan enkel overgedragen worden indien geslaagd (minstens 10 op 20)
Open-boek
Casus
Open vragen
Reflectieopdracht
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

De student moet 80% van de contacturen van beide delen aanwezig zijn.
De student dient zowel voor het volledige deel herbestemming als voor het deel meubel minimum 10/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen.

Gevolg

Wanneer de student meer dan 80% van de contacturen van één van beide delen ongewettigd afwezig is, wordt de student uitgesloten voor de evaluatie van het desbetreffende deel. 
Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 10/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij het volledige opleidingsonderdeel hernemen.

Extra info

De studiereizen maken volwaardig deel uit van de cursus. Het is verplicht deze uitstappen bij te wonen.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discpline.,Plevoets, B. en Van Cleempoel, K.,Routledge, paperback

ISBN: 9781138062764

 

Verplicht studiemateriaal
 

Aanvullend studiemateriaal ((ingesproken)powerpoints, Pdf-bundel/reader en andere documenten in les besproken/getoond) worden steeds via blackboard ter beschikking gesteld. Zowel voor meubel als herbestemming is blackboard het communicatiekanaal en doorgeefluik.



Eindcompetenties
bachelor in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt.

  •  EC 
  • Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren.

  •  EC 
  • Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur J
schakelprogramma master in de interieurarchitectuur J
voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.