De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Internationale toegepaste communicatie Duits (2655)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Eric CAERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Nee
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

In het eerste semester maakt de student vooreerst kennis met de elementaire, grammaticale elementen van de Duitse taal. Vervolgens wordt de student geïntroduceerd in de doeltaal d.m.v. elementaire inhouden uit het dagelijkse en professionele leven.

In het tweede semester werkt de student op zelfstandige wijze eenvakoverschrijdende opdracht uitover een zelfgekozen onderwerp, op basis van Duitse bronnen en met behoud van Duitse vakterminologie.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Paper  
Presentatie  
Rollenspel (simulatie)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:semester 1 (1,5 SP): mondelinge en schriftelijke evaluaties tijdens de contacturen; semester 2 (1,5 SP): mondelinge en schriftelijke evaluatie van de vakoverschrijdende opdracht.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenEen student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie.
GevolgIndien een student de vakoverschrijdende opdracht niet aflegt, krijgt hij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een code N (evaluatie niet volledig afgelegd). Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de andere onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij wel een eindresultaat (in afwijking van de examenregeling). Hij ontvangt een 0 voor het onderdeel waaraan hij niet deelnam.
Extra infoVoor alle onderdelen van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden, die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend, kunnen hierop daarom geen beroep doen.

 

Verplicht studiemateriaal
 

Alle studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via het elektronisch leerplatform. 

 

Opmerkingen
 

Situering in het curriculum/leerdomein

Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Ingenieursvaardigheden. 



Eindcompetenties
master in de industriële wetenschappen: chemie
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan kritisch reflecteren over het gekozen topic van de vakoverschrijdende opdracht.

    The student is able to cri tically reflect on the chosen topic of the multidisciplinary assignment.
     
  •  DC 
  • DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student kan in de opdrachten duidelijk en correct (syntactisch, lexicaal, fonologisch) communiceren in het Duits op schriftel ijke en mondelinge wijze, al dan niet gebruikmakend van visuele hulpmiddelen.

    The student can communicate (in theassignm ents) in correct German, in a written and oral form.
     
  •  DC 
  • DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een empathische, relatiegerichte attitude, met aandacht en begrip voor andere culturen en opinies.

    The student inhibits an empathic attitude with an understanding of and attention for different cultures and opinions.
     
  •  DC 
  • DC12 - De student geeft blijk van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een onderzoekende houding en een ingesteldheid tot levenslang leren bij het uitwerken, presenteren en beantwoorden van vragen, voornamelijk bij de vakoverschrijdende opdracht.

    The student inhibits a research and lifelongl earning attitude in the elaboration, presentation and answering questions, mainly for the multidisciplinary assignment.
  •  EC 
  • EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie beheerst een geheel van chemische technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent

     
  •  DC 
  • DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kent algemene/academische woordenschat, belangrijke grammaticale principes en spellingsregels in het Duits. De studen t kent de methodologie achter het samenvatten van een tekst, het geven van een presentatie, het gebruik van courantemultimedial e hulpmiddelen, enz. Hij kent strategieën om woordenschat te leren.

    The student has knowledge of general and academic voc abulary, grammar and orthography in German. He knows the methodology regarding writing a summary, giving apresentation. He can use current multimedia appliances, etc. He knows different strategies to acquire vocabulary.
     
  •  DC 
  • DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan Duitse teksten van algemene en/of technische aard binnen een aanvaardbaar tijdsbestek doorlezen en er leesstrateg ieën op toepassen met het oog op verdere inhoudelijke verwerking of bespreking.

    De student kan actief begrijpendluiste ren naar Duitse tekstfragmenten zoals presentaties, interviews, uiteenzettingen e.d.

    The student knows the correct approa ch regarding reading and writing German texts on general and/or technical subjects. He administers proper readingstrategies reg arding further discussion or processing.

    The student can listen (in an understanding way) to German text fragments such as presentations, conversations, etc.
     
  •  DC 
  • DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig zijn opdrachten plannen.

    The student is able to plan his assignments independently.
     
  •  DC 
  • DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig woordenschat verwerven. Hij kan zelfstandig informatie opzoeken in wetenschappelijke bronnen.

    De student refereert correct naar de geraadpleegde bronnen in zijn opdrachten.

    The student is able to acquirevocabular y. He can independently acquire information through academic sources.

    The student refers correctly to literature in his assignments
     
  •  DC 
  • DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan zijn opdrachten logisch structuren.

    The student is able to structure his assignments logically.
     
  •  DC 
  • DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan de aangereikte en zelfstandig verworven kennis toepassen in mondelinge en schriftelijke opdrachten in het Duits.< br>
    The student is able to implement the obtained knowledge in oral and written assignments in German.
 

master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan kritisch reflecteren over het gekozen topic van de vakoverschrijdende opdracht.

    The student is able to cri tically reflect on the chosen topic of the multidisciplinary assignment.
     
  •  DC 
  • DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student kan in de opdrachten duidelijk en correct (syntactisch, lexicaal, fonologisch) communiceren in het Duits op schriftel ijke en mondelinge wijze, al dan niet gebruikmakend van visuele hulpmiddelen.

    The student can communicate (in theassignm ents) in correct German, in a written and oral form.
     
  •  DC 
  • DC-M11 - handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een empathische, relatiegerichte attitude, met aandacht en begrip voor andere culturen en opinies.

    The student inhibits an empathic attitude with an understanding of and attention for different cultures and opinions.
     
  •  DC 
  • DC-M12 geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een onderzoekende houding en een ingesteldheid tot levenslang leren bij het uitwerken, presenteren en beantwoorden van vragen, voornamelijk bij de vakoverschrijdende opdracht.

    The student inhibits a research and lifelongl earning attitude in the elaboration, presentation and answering questions, mainly for the multidisciplinary assignment.
  •  EC 
  • EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT beheerst een geheel van kennis en vaardigheden omtrent het ontwerpen van software en analoge en digitale systemen en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent

     
  •  DC 
  • DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kent algemene/academische woordenschat, belangrijke grammaticale principes en spellingsregels in het Duits. De studen t kent de methodologie achter het samenvatten van een tekst, het geven van een presentatie, het gebruik van courantemultimedial e hulpmiddelen, enz. Hij kent strategieën om woordenschat te leren.

    The student has knowledge of general and academic voc abulary, grammar and orthography in German. He knows the methodology regarding writing a summary, giving apresentation. He can use current multimedia appliances, etc. He knows different strategies to acquire vocabulary.
     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan Duitse teksten van algemene en/of technische aard binnen een aanvaardbaar tijdsbestek doorlezen en er leesstrateg ieën op toepassen met het oog op verdere inhoudelijke verwerking of bespreking.

    De student kan actief begrijpendluiste ren naar Duitse tekstfragmenten zoals presentaties, interviews, uiteenzettingen e.d.

    The student knows the correct approa ch regarding reading and writing German texts on general and/or technical subjects. He administers proper readingstrategies reg arding further discussion or processing.

    The student can listen (in an understanding way) to German text fragments such as presentations, conversations, etc.
     
  •  DC 
  • DC-M3- kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig zijn opdrachten plannen.

    The student is able to plan his assignments independently.
     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig woordenschat verwerven. Hij kan zelfstandig informatie opzoeken in wetenschappelijke bronnen.

    De student refereert correct naar de geraadpleegde bronnen in zijn opdrachten.

    The student is able to acquirevocabular y. He can independently acquire information through academic sources.

    The student refers correctly to literature in his assignments.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan zijn opdrachten logisch structuren.

    The student is able to structure his assignments logically.
     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan de aangereikte en zelfstandig verworven kennis toepassen in mondelinge en schriftelijke opdrachten in het Duits.< br>
    The student is able to implement the obtained knowledge in oral and written assignments in German.
 

master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan kritisch reflecteren over het gekozen topic van de vakoverschrijdende opdracht.

    The student is able to cri tically reflect on the chosen topic of the multidisciplinary assignment.
     
  •  DC 
  • DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student kan in de opdrachten duidelijk en correct (syntactisch, lexicaal, fonologisch) communiceren in het Duits op schriftel ijke en mondelinge wijze, al dan niet gebruikmakend van visuele hulpmiddelen.

    The student can communicate (in theassignm ents) in correct German, in a written and oral form.
     
  •  DC 
  • DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een empathische, relatiegerichte attitude, met aandacht en begrip voor andere culturen en opinies.

    The student inhibits an empathic attitude with an understanding of and attention for different cultures and opinions.
     
  •  DC 
  • DC12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een onderzoekende houding en een ingesteldheid tot levenslang leren bij het uitwerken, presenteren en beantwoorden van vragen, voornamelijk bij de vakoverschrijdende opdracht.

    The student inhibits a research and lifelongl earning attitude in the elaboration, presentation and answering questions, mainly for the multidisciplinary assignment.
  •  EC 
  • EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologiebeheerst een geheel van nucleaire technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent.

     
  •  DC 
  • DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kent algemene/academische woordenschat, belangrijke grammaticale principes en spellingsregels in het Duits. De studen t kent de methodologie achter het samenvatten van een tekst, het geven van een presentatie, het gebruik van courantemultimedial e hulpmiddelen, enz. Hij kent strategieën om woordenschat te leren.

    The student has knowledge of general and academic voc abulary, grammar and orthography in German. He knows the methodology regarding writing a summary, giving apresentation. He can use current multimedia appliances, etc. He knows different strategies to acquire vocabulary.
     
  •  DC 
  • DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan Duitse teksten van algemene en/of technische aard binnen een aanvaardbaar tijdsbestek doorlezen en er leesstrateg ieën op toepassen met het oog op verdere inhoudelijke verwerking of bespreking.

    De student kan actief begrijpendluiste ren naar Duitse tekstfragmenten zoals presentaties, interviews, uiteenzettingen e.d.

    The student knows the correct approa ch regarding reading and writing German texts on general and/or technical subjects. He administers proper readingstrategies reg arding further discussion or processing.

    The student can listen (in an understanding way) to German text fragments such as presentations, conversations, etc.
     
  •  DC 
  • DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig zijn opdrachten plannen.

    The student is able to plan his assignments independently.
     
  •  DC 
  • DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig woordenschat verwerven. Hij kan zelfstandig informatie opzoeken in wetenschappelijke bronnen.

    De student refereert correct naar de geraadpleegde bronnen in zijn opdrachten.

    The student is able to acquirevocabular y. He can independently acquire information through academic sources.

    The student refers correctly to literature in his assignments.
     
  •  DC 
  • DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan zijn opdrachten logisch structuren.

    The student is able to structure his assignments logically.
     
  •  DC 
  • DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan de aangereikte en zelfstandig verworven kennis toepassen in mondelinge en schriftelijke opdrachten in het Duits.< br>
    The student is able to implement the obtained knowledge in oral and written assignments in German.
 

master in de industriële wetenschappen: bouwkunde
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC-M8 kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan kritisch reflecteren over het gekozen topic van de vakoverschrijdende opdracht.

    The student is able to critically reflect on the chosen topic of the multidisciplinary assignment.
     
  •  DC 
  • DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. communiceren

      
  •  BC 
  • De student kan in de opdrachten duidelijk en correct (syntactisch, lexicaal, fonologisch) communiceren in het Duits op schriftelijke en mondelinge wijze, al dan niet gebruikmakend van visuele hulpmiddelen.

    The student can communicate (in theassignments) in correct German, in a written and oral form.
     
  •  DC 
  • DC-M11 - handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een empathische, relatiegerichte attitude, met aandacht en begrip voor andere culturen en opinies.

    The student inhibits an empathic attitude with an understanding of and attention for different cultures and opinions.
     
  •  DC 
  • DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student geeft blijk van een onderzoekende houding en een ingesteldheid tot levenslang leren bij het uitwerken, presenteren en beantwoorden van vragen, voornamelijk bij de vakoverschrijdende opdracht.

    The student inhibits a research and lifelonglearning attitude in the elaboration, presentation and answering questions, mainly for the multidisciplinary assignment.
  •  EC 
  • EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beheerst een geheel van bouwkundige technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent

     
  •  DC 
  • DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kent algemene/academische woordenschat, belangrijke grammaticale principes en spellingsregels in het Duits. De student kent de methodologie achter het samenvatten van een tekst, het geven van een presentatie, het gebruik van courantemultimediale hulpmiddelen, enz. Hij kent strategieën om woordenschat te leren.

    The student has knowledge of general and academic vocabulary, grammar and orthography in German. He knows the methodology regarding writing a summary, giving apresentation. He can use current multimedia appliances, etc. He knows different strategies to acquire vocabulary.
     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan Duitse teksten van algemene en/of technische aard binnen een aanvaardbaar tijdsbestek doorlezen en er leesstrategieën op toepassen met het oog op verdere inhoudelijke verwerking of bespreking.

    De student kan actief begrijpendluisteren naar Duitse tekstfragmenten zoals presentaties, interviews, uiteenzettingen e.d.

    The student knows the correct approach regarding reading and writing German texts on general and/or technical subjects. He administers proper readingstrategies regarding further discussion or processing.

    The student can listen (in an understanding way) to German text fragments such as presentations, conversations, etc.
     
  •  DC 
  • DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig zijn opdrachten plannen.

    The student is able to plan his assignments independently.
     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan zelfstandig woordenschat verwerven. Hij kan zelfstandig informatie opzoeken in wetenschappelijke bronnen.

    De student refereert correct naar de geraadpleegde bronnen in zijn opdrachten.

    The student is able to acquirevocabulary. He can independently acquire information through academic sources.

    The student refers correctly to literature in his assignments.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan zijn opdrachten logisch structuren.

    The student is able to structure his assignments logically.
     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan de aangereikte en zelfstandig verworven kennis toepassen in mondelinge en schriftelijke opdrachten in het Duits.

    The student is able to implement the obtained knowledge in oral and written assignments in German.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde anderstalige communicatie keuze J
Master in de industriële wetenschappen: chemie internationalisering keuze J
master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: anderstalige communicatie J
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.