De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Capita selecta elektrische energie (2724)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. ir. Annick DEXTERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Energie beheersystemen (4530) 4.0 stptn
    Power electronics (4531) 4.0 stptn
 

Begincompetenties

Bij de start van dit OPO wordt van de student verwacht te weten

  • hoe smart grids en microgrids opgebouwd zijn, hoe deze werken en gecontroleerd worden om stabiliteits- en spanningsproblemen te voorkomen.
  • hoe de afzonderlijke componenten opgebouwd zijn, hoe deze werken en gecontroleerd kunnen worden.


Inhoud

Dit OPO behandelt:

  1. PU-rekenwijze en methode van de symmetrische componenten
  2. Energieflow en beveiligingvan power systems
    • Hernieuwbare energieopwekking (met inbegrip van batterijen) worden op de distributienetten aangesloten en zorgen ervoor dat de energieflow in tegenstelling tot vroeger in 2 verschillende richtingen kan gaan. Dit bemoeilijkt een adequaat beveiligingssysteem en beheer van het net. Naast overstroom- en personenbeveiliging wordt ook de overspanningsbeveiliging in detail bekeken.
  3. Vermogenelo voor smart grids
    • Het gaat hier niet over de interfaces zelf waarmee de gebruikers, batterijen en bronnen aan het net gekoppeld worden (zie VERM) maar over het gebruik van statische installaties op basis van vermogen elektronische componenten voor netbeheer zoals het oplossen van congestie en spanningsproblemen (FACTS, ).
  4. DC-netten
    • Deze technologie komt alsmaar meer onder de aandacht maar vereist een andere controle en beveiliging dan AC-netten.
  5. Power Quality
    • Door het gebruik van niet lineaire belastingen (voornamelijk verbruikers met schakelende vermogenelektronica) en weersinvloeden (blikseminslagen, ) zullen de netspanning en netstroom niet meer sinusoïdale grootheden van 50 Hz zijn. Niet alleen de bestendigheid van de elektrische spanning maar vooral de kwaliteit (Power Quality!) zijn van cruciaal belang voor een goede werking van de aangesloten verbruikers. Dit onderdeel beoogt het aanbrengen van een kritische kijk op deoorzakenengevolgenvan mogelijke storingen maar ook de manier waarop dit kan voorkomen worden (oplossingen).
  6. Labo Microgrids
    • Dit gaat door in het Smart Grid Lab op campus T2.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Practicum  
Werkvormen  
Oefeningen  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Verslag
Schriftelijk examen80 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De punten van het practicum behaald tijdens de eerste examenkans worden overgedragen naar de tweede examenkans. Een vrijstelling voor het practicum naar een volgend academiejaar is mogelijk vanaf 10/20.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Benodigd studiemateriaal wordt via TOLEDO ter beschikking gesteld.

 

Opmerkingen
 

Relatie met onderzoek:
Dit OPO stelt resultaten van onderzoek voor door expliciet te verwijzen naar de onderzoeker en de onderzoekmethodes en /of onderzoekers als gastsprekers uit te nodigen.

Relatie met  werkveld:
Het veilig stellen van de elektrische energielevering is meer dan ooit van cruciaal belang in onze maatschappij. Voor deze uitdaging zal men blijvend beroep doen op goed opgeleide ingenieurs die voorbereid zijn op de grote uitdagingen van de energietransitie.  



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent.

  •  EC 
  • 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen.

 

master in de industriële wetenschappen: energie
  •  EC 
  • EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: energie heeft gespecialiseerde kennis en inzicht in principes en toepassingen binnen energie- en vermogensystemen en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp met geavanceerde tools, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen

     
  •  DC 
  • DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student heeft kennis over de verschillende gebieden die onder de module inhoud worden aangegeven.
     
  •  DC 
  • DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student heeft inzicht in de verschillende gebieden die onder de module inhoud worden aangegeven.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan een PQ-probleem analyseren en aanbevelingen maken voor metingen en mogelijke oplossingen suggereren.
     
  •  DC 
  • DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. ( kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • Dit is vooral nodig om complexere labo-opstellingen op T2-Campus op te bouwen, de werking gedetailleerd te verklaren en mogelijke problemen te analyseren en op te lossen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology J
master in de industriële wetenschappen: energie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.