Bruggen -en waterbouw (2870)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Herve DEGEE 
  
Co-titularis :ir. Alain DUMORTIER 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Dimensioneren van beton 1 (4385) 5.0 stptn
    Dimensioneren van staal (4388) 4.0 stptn
 

Begincompetenties

Situering binnen het curriculum/leerdomein
Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Infrastructuur.



Inhoud

Onderdeel Bruggenbouw:

Er wordt een globaal overzicht gemaakt van de verschillende brugssytemen op basis van de morfologische eigenschappen, de materialen (hout, beton, metselwerk, staal, voorgespannen beton), de uitvoeringsmethoden, etc. De criteria gebruikt om de keuze van de geschikste structurele oplossing te maken worden eveneens besproken. Het berekenen van brugsystemen volgens de Eurocode rekenmethodes vormt ook een onderdeel.
De diverse onderdelen van een brug, zoals bovenbouw, opleggingen, onderbouw komen ruim aan bod.

Onderdeel Waterbouw:

Een globaal overzicht van de waterbouwkundige constructies wordt behandeld: sluizen, stuwdammen, stuwen, kaaimuren, enz.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Excursie/veldwerk  
Werkvormen  
Casestudy  
Oefeningen  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Huiswerktaken
Verslag
Schriftelijk examen70 %
Gesloten-boek
Extra info

Schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode 30%:opdracht bruggenbouw. Schriftelijk examen 70%: bruggenbouw:55%, waterbouw: 15%. De verplichte gastcolleges en studiebezoeken maken integraal deel uit van de te kennen leerstof.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Voor de schriftelijke opdrachten van permanente evaluatie (30%) is er
geen tweede examenkans. De punten van de eerste examenkans blijven
behouden.
 

Opmerkingen
 

Relatie met werkveld

Een deel van bruggenbouw wordt gedoceerd door een ingenieur uit een gespecialiseerd studiebureau. Er worden verschillende werfbezoeken gepland. Het project is gebaseerd op werkelijke situaties voorgesteld door de gastdocent.

Er worden gastlezingen en werfbezoeken voorzien in het kader van het deel waterbouw.

Relatie met onderzoek

De onderzoeksgroep CERG is betrokken bij meerdere onderzoeksprojecten i.v.m. het ontwerp van nieuwe bruggen en het onderhoud van verouderde bestaande bruggen. Dit komt ook aan bod in de lessen.

Duurzaamheidsaspecten

De milieu-impact van bruggen en waterbouwkundige constructies op de omgeving komt aan bod in de lessen en in het project.



Eindcompetenties
master in de industriële wetenschappen: bouwkunde
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC-M8 kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

     
  •  DC 
  • DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. communiceren

     
  •  DC 
  • DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

     
  •  DC 
  • DC-M11 - handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

     
  •  DC 
  • DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

  •  EC 
  • EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beheerst een geheel van bouwkundige technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent

     
  •  DC 
  • DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kent de opbouw van een brug.
     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor een globaal ontwerp van een brugstructuur gebruik maken van meetkundige eigenschappen, lengteprofielen en dw arsprofielen.

    De student heeft inzicht in de diverse waterbouwkundige constructies.

    De student heeft inzicht i n de berekeningsstrategieën van sluizen.
     
  •  DC 
  • DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan brugsystemen classificeren volgens de verschillende paramaters (Draagsystemen, materialen, gebruik,etc.)

    De student heeft een duidelijk inzicht in de verschillende onderdelen van een brug (Onderbouw, bovenbouw, opleggingen,etc.)

    De student heeft een analytisch inzicht in de verschillende uitvoeringsmethoden.
     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor een globaal ontwerp van een brugstructuur gebruik maken van meetkundige eigenschappen, lengteprofielen en dw arsprofielen.

    De student kent de principes van de berekening van brugsystemen volgens de eurocode en kan de verschillen de belastingsschema's opstellen.

     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

  •  EC 
  • EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan complexe gebouwen, civieltechnische constructies en infrastructuurwerken, inclusief hun fundering, geïntegreerd ontwerpen, technisch uitwerken en berekenen met behulp van innovatieve methoden.

     
  •  DC 
  • DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kent de opbouw van een brug.
     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor een globaal ontwerp van een brugstructuur gebruik maken van meetkundige eigenschappen, lengteprofielen en dw arsprofielen.

    De student heeft inzicht in de diverse waterbouwkundige constructies.

    De student heeft inzicht i n de berekeningsstrategieën van sluizen.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan brugsystemen classificeren volgens de verschillende paramaters (Draagsystemen, materialen, gebruik,etc.)

    De student heeft een duidelijk inzicht in de verschillende onderdelen van een brug (Onderbouw, bovenbouw, opleggingen,etc.)

    De student heeft een analytisch inzicht in de verschillende uitvoeringsmethoden.
     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor een globaal ontwerp van een brugstructuur gebruik maken van meetkundige eigenschappen, lengteprofielen en dw arsprofielen.

    De student kent de principes van de berekening van brugsystemen volgens de eurocode en kan de verschillen de belastingsschema's opstellen.
  •  EC 
  • EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën.

     
  •  DC 
  • DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kent de opbouw van een brug.
     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor een globaal ontwerp van een brugstructuur gebruik maken van meetkundige eigenschappen, lengteprofielen en dw arsprofielen.

    De student heeft inzicht in de diverse waterbouwkundige constructies.

    De student heeft inzicht i n de berekeningsstrategieën van sluizen.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan brugsystemen classificeren volgens de verschillende paramaters (Draagsystemen, materialen, gebruik,etc.)

    De student heeft een duidelijk inzicht in de verschillende onderdelen van een brug (Onderbouw, bovenbouw, opleggingen,etc.)

    De student heeft een analytisch inzicht in de verschillende uitvoeringsmethoden.
     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student kan voor een globaal ontwerp van een brugstructuur gebruik maken van meetkundige eigenschappen, lengteprofielen en dw arsprofielen.

    De student kent de principes van de berekening van brugsystemen volgens de eurocode en kan de verschillen de belastingsschema's opstellen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in de industriële wetenschappen: bouwkunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.