Methoden en statistiek (2937) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 4,0 | | | Periode: kwartiel 2 (4sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- De student(e) beheerst technieken van exploratieve data analyse voor univariate en bivariate gegevens.
- De student(e) kan methoden van dataverwerving en proefopzet beschrijven.
- De student(e) kent basisconcepten betreffende experimentele fouten en onzekerheid.
- De student(e) kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren.
- De student(e) kan werken met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken.
- De student(e) kent de klassieke voorbeelden van discrete en continue kansmodellen.
- De student(e) kan voor gemiddelden, proporties en varianties betrouwbaarheidsintervallen opstellen en interpreteren.
- De student(e) kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden, proporties of varianties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie).
- De student(e) kent de basisprincipes van niet-parametrische concepten en methodes.
- De student(e) kent de basisprincipes van het opstellen van een studie en kan de steekproefgrootte berekenen voor een eenvoudige hypothesetoets.
- De student(e) kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel.
- De student(e) kan nagaan of een steekproef uit een bepaalde verdeling komt.
- De student(e) kan alle hierboven beschreven statistische analyses uitvoeren met een statistisch computerpakket en de resultaten op een correcte manier presenteren.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Tijdens onderwijsperiode: opdracht, deels of volledig via software, waarbij resultaten dienen gerapporteerd te worden.
Tijdens examperiode: Examen over theorie en oefeningen |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het deelcijfer voor de opdracht wordt overgenomen naar de tweede
zittijd. Dit gedeelte van de evaluatie kan niet hernomen worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
R open source software (meest recente versie) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Opmerking voor masterstudenten in de rechten: Opdat jullie voldoende voorkennis in statistiek zouden hebben om de master Global Health aan te vatten, wordt sterk geadviseerd om dit opleidingsonderdeel op te nemen. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen. | - EC
| EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | - EC
| EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.
| - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. |
|
|
|
master in de rechten
|
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de biologie
|
J
|
keuze master voor corporate (UH)
|
J
|
keuze master voor private (UH)
|
J
|
master rechten OR
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|