Beelding 2B (3069)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. ir. arch. Remco ROES 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Lisse LOOS 
 Prof. dr. Nicoletta GRILLO 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Nee
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Beelding 1A (3066) 3.0 stptn
    Beelding 1B (3067) 3.0 stptn
    Beelding 2A (3068) 3.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Advies Als je Beelding 2B in je studietraject wil opnemen, raden we je sterk aan dit pas te doen als je reeds geslaagd bent of een tolerantie hebt ingezet voor 3066 Beelding 1A en voor 3067 Beelding 1B

Inhoud

Het opleidingsonderdeel Beelding legt de nadruk op artistiek onderzoek en het benaderen van ruimte als autonoom gegeven.

basisbouwstenen: VORM, KLEUR, COMPOSITIE, TECHNIEKEN+MEDIA, MATERIE, CONCEPTONTWIKKELING

De student oefent en toont aan dat hij/zij zelfstandige observaties kritisch kan analyseren, synthetiseren en beeldend kan vertalen in een presentatie aan de hand van onderzoek, experiment(en) en een of meerdere specifieke technieken uit de (toegepaste) beeldende kunsten zoals film, fotografie, mode, keramiek, grafische vormgeving, enz. Dit resulteert in een (of meerdere) finaal werkstuk(ken) die getuigen van een doortastende conceptuele verhouding tegenover ruimte en een eigen ontwerpersidentiteit.

In het atelier beelding nemen experiment, expressie, poëtische gevoeligheid, conceptontwikkeling, zelfreflectie en (ontwerpers)identiteit een centrale plaats in.




Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  
Individueel begeleidingsmoment  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Demonstraties  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Presentatie  
Seminarie  
Verslag  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:permanente evaluatie a.d.h.v. opdrachten
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden
  1. Aanwezigheid is verplicht, de student dient elke afwezigheid te wettigen volgens de richtlijnen aangegeven op Blackboard.
  2. Een student dient deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie.
  3. Voor specifieke richtlijnen en gevolgen inzake AI-gebruik, zie blackboard.

 

Gevolg
  1. Bij afwezigheid dient de opdracht volledig te worden uitgevoerd. Ongewettigde afwezigheid bij één derde van het aantal zittingen (van die opdracht) resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht.
  2. Indien een student niet deelneemt aan één van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een A. 
  3. Voor specifieke richtlijnen en gevolgen inzake AI-gebruik, zie blackboard.
  4.  
Mogelijke externe locatie

 

Verplicht studiemateriaal
 

teken- en werkmateriaal, nodig voor het uitvoeren van de opdrachten

 

Aanbevolen literatuur
  Over vorm: het vervolg,Hans Theys,1,TORNADO UITGEVERIJ,9789079282159

Kleurenleer,Johannes Itten,Tirion Uitgevers BV,9789043919289,(dit boek is eerder verschenen met 9789043911856 & ISBN 90 213 0058 3)

Beeldvertalen - de werking en interpretatie van visuele beelden,Cor Blok,Amsterdam University Press,9789053565841
 

Aanbevolen studiemateriaal
 

abonnement op dagblad, weekendkrant en magazines



Eindcompetenties
bachelor in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Intuïtie, experiment en associatief denken, verbeelding en emoties inzetten in het ontwerp en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek.

  •  EC 
  • Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken.

  •  EC 
  • Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige.

  •  EC 
  • Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces.De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen.

  •  EC 
  • Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces.

  •  EC 
  • Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de interieurarchitectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.