Recente ontwikkelingen i/d botbiologie (3098)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ivo LAMBRICHTS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Karen LIBBERECHT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Biofysica (3609) 4.0 stptn
    Biomoleculen (3606) 7.0 stptn
    Celbiologie (3408) 8.0 stptn
    Celfysiologie (5451) 10.0 stptn
    Chemische homeostase (3415) 4.0 stptn
    Functionele anatomie (3607) 4.0 stptn
    Functionele histologie (5468) 6.0 stptn
    Genetica en genomica (3410) 10.0 stptn
    Vaardigheidsonderwijs (3416) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Statistiek in genetica (3411) 4.0 stptn
 

Inhoud

De student(e) kent:
- de botmorfologie en de botorganisatie
- de aspecten van botregulatie
- de botmodeling en de botremodeling
- verschillende beeldvormingstechnieken van het been (Foton, X stralen, microCT, nanoCT, CBCT en MRI.
- de technieken om beenspecimens te prepareren en te observeren (LM,TEM SEM, EDX).
- de aspecten van mechanoceptie en biomechanica.
- de mechanismen van beenrepair.
- aspecten van craniofaciale biologie, orthodontie, implantaten en weefsel-engineering.
- de rol van voeding, hormonale regeling en medicamenten in het beenmetabolisme.

Sleutelwoorden: Beencellen,remodeling, imaging tissue-engineering



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Meerkeuzevragen
Open vragen

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Human Histology,Stevens and Lowe,4 th
 

Verplicht studiemateriaal
 

Virtuele microscopie, video's, schedels

leidraad: Algemene en toegepaste botbiologie

 

Aanbevolen literatuur
  Basic and Applied Bone Biology,David B. Burr; Matthew R. Allen,Elsevier Science Publishing Co Inc,9780124160156,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/9780124160156/b asic-and-applied-bone-biology


Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen]
  •  EC 
  • EC 02. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. [Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen)]
  •  EC 
  • EC 03. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. [Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving]
  •  EC 
  • EC 04. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. [Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen]
  •  EC 
  • EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.