Communicatievaardigheden (3118)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ann CUYPERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Karen SMEETS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student kan wetenschappelijk bronnen raadplegen en informatie verzamelen.



Inhoud
  • De student(e) kan een beperkt literatuuronderzoek (en andere bronnen) over een biologische topic uitvoeren, met het oog op een presentatie van de bevindingen.
  • De student(e) kan een powerpointpresentatie ontwerpen en realiseren, die geschikt is om het bovenvermelde onderzoek toe te lichten tijdens een presentatie voor medestudenten.
  • De student(e) kan mondeling helder presenteren voor een groep medestudenten (inclusief discussie) en dit binnen een opgegeven tijdsbestek.
  • De student(e) kan tijdens het presenteren op een zinvolle wijze een powerpointpresentatie hanteren.
  • De student(e) kan tijdens het presenteren van medestudenten op een zinvolle wijze kritische vragen stellen.
  • De student(e) kan in teamverband communiceren naar het brede publiek.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Werkzittingen  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode100 %
Presentatie
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen en deelnemen aan de tussentijdse presentatie is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is bij het bijwonen van de tussentijdse presentatie, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

De specifieke informatie (zoals teksten, powerpoint presentaties) en de uit te voeren opdrachten worden op Blackboard geplaatst.

 

Aanbevolen literatuur
  Asking Questions in Biology: A Guide to Hypothesis Testing, Experimental Design and Presentation in Practical Work and Research Projects,Francis Gilbert; Peter Mcgregor; Chris Barnard,4,Pearson,9780273734680

How to Write a Successful Science Thesis: The Concise Guide for Students,William E. Russey; Hans F. Ebel; Claus Bliefert,Wiley,9783527312986

A Student Handbook for Writing in Biology,Karin Knisely,4,W. H. Freeman, Sinauer Associates, Inc.,9781464150760


Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

  •  EC 
  • EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.