De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Morfologie en fysiologie van de hogere planten (3120)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Johan CEUSTERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ann CUYPERS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Ann WIJGAERTS 
 Mevrouw Ria VANDERSPIKKEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Dominika TYLUS 
 Mevrouw Jasmine COLEMONT 
 Mevrouw Julie TYTGAT 
 dr. Michiel HUYBRECHTS 
 dr. Wouter SILLEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 7,0
  
Periode: semester 2 (7sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Biologie van de cel (3370) 5.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Van metabolisme tot systeembiologie (2923) .0 stptn
 

Begincompetenties

1. De student(e) heeft een goede kennis van de structuurchemie van biomoleculen en bezit voldoende inzicht in biochemische reacties. (OPO's: Biologie van de cel; Chemie voor levenswetenschappen 1 en 2; Van metabolisme tot systeembiologie)
2. De student(e) heeft een grondige kennis van de eukaryote cel en zijn functie in eukaryote organismen. (OPO: Biologie van de cel)
3. De student(e) heeft een goede basiskennis van het algemeen energiemetabolisme. (OPO's: Biologie van de cel; Van metabolisme tot systeembiologie)
4. De student(e) heeft goede basislabovaardigheden en kan de experimentele gegevens, bekomen in de practica, verwerken met behulp van de gepaste computerprogramma's (excel).



Inhoud
  • De student(e) kent de uitwendige en inwendige bouw van de vegetatieve cormus.
  • De student(e) kent de verschillende weefseltypes (inclusief functies) voorkomend bij de Cormophyta.
  • De student(e) kent de structuur van de plantencel, de celwand en heeft inzicht in de biosynthese van de celwandcomponenten.
  • De student(e) is vertrouwd met de groei van de plant en hij/zij kan deze groei mathematisch beschrijven.
  • De student(e) verwerft inzicht in de waterhuishouding van de plantencel en van de volledige plant.
  • De student heeft inzicht in het proces van de translocatie doorheen het floëem.
  • De student(e) kent de rol van de mineralen, heeft inzicht in de opname van mineralen en weet wat minerale deficiëntie is en wat hiervan de gevolgen zijn.
  • De student(e) begrijpt de assimilatie van minerale nutriënten.
  • De student(e) kent de verschillende klassen fytohormonen, heeft inzicht in de structuur en biosynthese, in moleculaire achtergrond en de signaaltransductiemechanismen en in de rol van de fytohormonen in de groei en fysiologie van de plant.
  • De student(e) heeft inzicht in de fysiologische processen van de fotomorfogenese en de moleculaire regulatiemechanismen en weet wat fytochroom en cryptochroom betekenen.
  • De student(e) kan het fotosynthese proces en de twee deelprocessen (lichtreakties en Calvin Benson cyclus) toelichten.
  • De student(e) heeft inzicht in de absorptie van licht door pigmenten; hij/zij kent de structuur van de belangrijkste pigmenten en kan hun specifieke eigenschappen verklaren.
  • De student(e) begrijpt het niet cyclisch elektronentransport met de productie van zuurstof en de reductie van NADP+, de opbouw van de pH gradiënt en de gekoppelde synthese van ATP. De student kent tevens de rol van het cyclisch elektronentransport.
  • De student(e) heeft inzicht in de werking van de Calvin Benson cyclus (CO2 fixatie en reductie) en de synthese van carbohydraten (sucrose en zetmeel).
  • De student(e) verwerft inzicht in de fotorespiratie en het C4, CAM metabolisme.
  • De student(e) kent de algemene bouw van de bloem en verwerft inzicht in de processen van de bloei inductie.
  • De student(e) begrijpt de inductie van afweermechanismen en de rol van secundaire metabolieten in deze processen.
  • De student(e) kan de relaties leggen tussen structuur en functie.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 7,00

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen van de practica is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is bij het bijwonen van een of meerdere praktische oefeningen of de excursie, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie.
Extra info

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Plant Physiology and Development, Taiz L., Zeiger E., Moller I-M. & Murphy A., 6th, 2015, Sinauer Ass.

ISBN: 9781605357454

 

Verplicht studiemateriaal
 

Blackboard: powerpointpresentaties

Studieleidraad met practicateksten

 

Aanbevolen literatuur
  Biochemistry and Molecular Biology of Plants,Bob B. Buchanan; Wilhelm Gruissem; Russell L. Jones,2,Wiley,9780470714218

Physicochemical and Environmental Plant Physiology,P. Nobel,4,Academic Press,9780123741431,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/9780128191460/p hysicochemical-and-environmental-plant-physiology

Esau's Plant Anatomy: Meristems, Cells, and Tissues of the Plant Body: Their Structure, Function, and Development,Ray F. Evert; Susan E. Eichhorn,3,Wiley,9780471738435

Functional Biology of Plants,Martin J. Hodson; John A. Bryant,Wiley,9780470699393
 

Opmerkingen
 

In interactieve colleges worden de essentiële elementen van de leerstof aangebracht. In de practica worden specifieke topics uit de cursus verder uitgewerkt waarbij practische vaardigheden, de verwerking en het interpreteren en rapporteren van de meetresultaten aan bod komen. De deelname aan de practica is verplicht.



Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen.

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

  •  EC 
  • EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.