De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Mariene stage en veldwerk (3124)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Natalie BEENAERTS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Ria VANDERSPIKKEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Jan COLPAERT 
 Mevrouw Laura VANSTRAELEN 
 Prof. dr. Marlies MONNENS 
 De heer Siebe INDESTEGE 
 De heer Styn CLAEYS 
 Prof. dr. Tom ARTOIS 
 De heer Wim KUYPERS 
 dr. Wouter SILLEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Biologie van de ongewervelde dieren: deel 1 (4117) 5.0 stptn
    Biologie van de protista, fungi en lagere planten (3121) 7.0 stptn
    Veldkennis (4118) 4.0 stptn
 

Begincompetenties
  • De student heeft kennis van de taxonomische kenmerken voor de indeling van de flora en fauna.
  • De student kan een determinatiesleutel volgen en interpreteren in het Nederlands en Engels (en eventueel andere talen).


Inhoud

Dit opleidingsonderdeel combineert een aantal veldexcursies, een veldstage en projectpractica gericht op het determineren van specimens.
De excursies sluiten aan bij de ecologische en botanische leerinhoud in het curriculum.
De veldstage omvat een verblijf in een marien biologisch station aan een Franse rotskust. Daarbij wordt aan de hand van veldexcursies, veldwerk en verwerking van data/specimens in het laboratorium, kennis en inzicht toegepast, geïllustreerd en waar mogelijk geïntegreerd. De leerinhoud sluit aan bij andere opleidingsonderdelen van het curriculum en omvat topics uit de geologie, ecologie, dierkunde (vooral invertebrata) en de studie van lagere planten (algen).
De projectpractica zijn gericht op het verdiepen van kennis en inzicht in de lokale fauna en flora, met inbegrip van determinatieoefeningen. Ook maken de studenten kennis met een aantal natuurbeschermings- en andere toepassingen waarvoor zij deze achtergrond nodig hebben.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Project  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode60 %
Andere:De student wordt door elke excursieleider ingelicht over de evaluatievorm die kan variëren naargelang de terreinomstandigheden en de leerinhoud van de specifieke excursie (schriftelijk verslag, en/of mondeling evaluatie, en/of permanente evaluatie van de uit te voeren opdrachten). Het voorgaande geldt ook voor de projectpractica (determinatieoefeningen) en diverse topics van de mariene stage.
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien alle excursies meegevolgd, en de noodzakelijke opdrachten/verslagen gemaakt, kan dit deelcijfer overgedragen worden.
Schriftelijk examen40 %
Open-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet deelnemen aan elke excursie, de projectpractica en de mariene stage is verplicht.
GevolgHet examencijfer voor dit opleidingsonderdeel wordt pas verkregen indien de student voldaan heeft voor de evaluatie die behoort bij elke excursie, de projectpractica en alle topics van de mariene stage. De student(e) die ongewettigd afwezig is bij een of meer onderdelen van de evaluatie, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Indien de student in eerste zittijd heeft voldaan aan de evaluatievoorwaarden, kan de deelevaluatie van tijdens de examenperiode (40%) opnieuw afgelegd worden. Voor de mariene stage (indien aanwezig) wordt er, in overleg met de coördinerend verantwoordelijke, een alternatieve opdracht/toets gegeven.
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Flora van België, het Groothertogdom Luxemburg, Noord-Frankrijk en de aangrenzende gebieden ( Pteridofyten en Spermatofyten ),Jacques Lambinon, Joseph-Edgard de Langhe, Léon Delvosalle en Jacques Duvigneaud,een uitgave van het Patrimonium van de Nationale Plantentuin van België,9789072619235,
 

Opmerkingen
 
  • De werkvormen variëren naargelang het type excursies of de topics van de mariene stage. Alle excursies en de stage zijn begeleid. De student neemt eventueel notities van de toelichtingen door de excursieleider en/of voert de opgelegde opdrachten uit. (in het veld en indien vereist achteraf in een laboratorium).
  • De dagexcursies zijn gespreid over de gehele onderwijsperiode.
  • De mariene stage gaat door in een veldstudiecentrum en omvat een verblijf van zeven dagen aan de Noord-Franse rotskust. Daarbij komen topics van plantkunde (wieren), dierkunde, ecologie en geologie aan bod.
  • Projectpractica (zelfstandig en/of groepswerk) maken eveneens deel uit van het opleidingsonderdeel. Dit omvat zowel wel veld- als laboratoriumwerk (determinaties) inclusief het maken van een verslag en is gericht op een verdieping van kennis en inzicht in de lokale fauna en flora. 


Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen.

  •  EC 

  • EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.