Moleculaire celbiologie (3126) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: semester 1 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Basisvaardigheden in de chemie (3461)
|
10.0 stptn |
|
|
Laboratoriumvaardigheden (2918)
|
3.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Biologie van de cel (3370)
|
5.0 stptn |
|
|
Genetica, evolutie en de Tree of Life (2921)
|
7.0 stptn |
|
|
Inleiding tot de biochemie (1399)
|
5.0 stptn |
|
|
Van metabolisme tot systeembiologie (2923)
|
.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Data-analyse en statistische modellen 1 (4121)
|
4.0 stptn |
|
|
Histologie en fysiologie van de gewervelde dieren (3354)
|
4.0 stptn |
|
|
Moleculaire genetica (3726)
|
.0 stptn |
|
|
Statistisch modelleren (3457)
|
4.0 stptn |
|
|
|
- De student(e) heeft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
- De student(e) heeft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen
- De student(e) heeft basiskennis van de verschillende celstructuren en organellen.
- De student(e) bezitten een basiskennis Engels en informatica
|
|
|
Alle studierichtingen - De student(e) heeft inzicht in de structuur van de eukaryote en prokaryote cel en de diversiteit in celtypes.
- De student(e) heeft inzicht in de structuur van biomembranen, de proteïnecomponenten en hun functies. - De student heeft inzicht in de relatie tussen de structuur en functie van proteïnenen kan bio-informatica tools en databases gebruiken om deze relatie verder te bestuderen - De student(e) heeft inzicht in de mechanismen van het transport van ionen en kleine moleculen doorheen membranen.
- De student(e) heeft inzicht in de membraangebonden proteïnesynthese, de verdere bewerking van proteïnen in het ER en het Golgi-complex.
- De student(e) verwerft inzicht in de moleculaire mechanismen van vesiculair transport en de proteïnesortering.
- De student(e) verwerft kennis over signaalmoleculen en cel-oppervlakte receptoren en heeft inzicht in de intracellulaire signaaltransductie. Hij/zij verwerft inzicht en kent de principes van de signaaltransductie.
- De student(e) verwerft inzicht in de elementen betrokken in de cel-cel en cel-matrix adhesie en begrijpt hoe cellen in weefsels geïntegreerd worden.
- De student(e) verwerft dieper inzicht in de structuur en de rol van het cellulair cytoskelet, celpolariteit en celmigratie. - De student(e) kan technieken voor dierlijke celcultuur toepassen en verwerft inzicht in het plannen, uitvoeren, analyseren, interpreteren en rapporteren van celgebaseerde experimenten om de biologische activiteit van moleculen na te gaan - De student verwerftdieper inzicht in de toepassing van celbiologische experimenten ter ondersteuning van verschillendetakken van biotechnologisch/biomedisch onderzoek en ontwikkeling
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De verslagen van de praktische oefensessies maken deel uit van de evaluatie en worden erin verrekend. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en de opgelegde voorwaarden te respecteren. Ook deelname aan de theoretische opdrachten en de praktische oefensessies is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de onderdelen zoals hierboven vermeld, dan krijgt hij/zij voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. |
|
|
|
Extra info | Verslag: Grafisch Abstract en Medewerking tijdens het practicum |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Molecular Biology of the Cell, Alberts B. Johnson A. Lewis J. et al., Last edition (2022), NORTON & COMPANY,
ISBN: 9780393884852
Nieuwe versie handboek vanaf 22-23 (ook als e-book beschikbaar) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard, powerpoint presentaties, discussieforum. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Molecular Cell Biology,Harvey Lodish; Arnold Berk; Chris A. Kaiser; Monty Krieger; Anthony Bretscher; Hidde Ploegh; Angelika Amon; Matthew P. Scott,7,Macmillan Learning,9781429234139
Essential Cell Biology,Bruce Alberts; Dennis Bray; Karen Hopkin; Alexander Johnson; Julian Lewis; Martin Raff; Keith Roberts; Peter Walter,4,Garland Science,9780815344544
The Molecules of Life: Physical and Chemical Principles,John Kuriyan; Boyana Konforti; David Wemmer,1,Garland Science,9780815341888
Physical Biology of the Cell,Rob Phillips; Jane Kondev; Julie Theriot; Hernan Garcia,2,Garland Science,9780815344506 |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de chemie
|
- EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in: - de analytische chemie - de anorganische chemie - de fysische en de theoretische chemie - de organische chemie - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 3: Debachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten tebegrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 7: De bachelor in de chemie is in staat zelfstandig en zelfsturend kennis en inzicht te verwerven in de chemie en daaraan gerelateerde domeinen, die binnen de opleiding niet aan bod gekomen zijn. | - EC
| EC 8: De bachelor in de chemiehoudt rekening met denoodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen. | - EC
| EC 12: De bachelor in de chemie kan projectmatig op een constructieve wijze samenwerken met anderen als lid van een team. |
|
|
|
bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen. | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. | - EC
| EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de biologie optie biochemie
|
J
|
3de bachelorjaar in de biologie optie keuzeopleidingsonderdelen biologie
|
J
|
3de bachelorjaar in de biologie optie moleculaire & biotechnologie
|
J
|
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie
|
J
|
3de bachelorjaar in de chemie optie biochemie
|
J
|
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|