Gynaecologie (3240)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Kris JANSSENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Dr. Kristof THEVISSEN 
 Prof. dr. Nathalie DHONT 
 Mevrouw Pauline DREESEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Biofysica (3609) 4.0 stptn
    Biomoleculen (3606) 7.0 stptn
    Celbiologie (3408) 8.0 stptn
    Celfysiologie (5451) 10.0 stptn
    Chemische homeostase (3415) 4.0 stptn
    Functionele anatomie (3607) 4.0 stptn
    Functionele histologie (5468) 6.0 stptn
    Genetica en genomica (3410) 10.0 stptn
    Vaardigheidsonderwijs (3416) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Statistiek in genetica (3411) 4.0 stptn
 

Inhoud

In dit keuze opleidingsonderdeel worden diverse technische procedures uit de dagelijkse klinische praktijk binnen de gynaecologie-verloskunde besproken. Een greep uit: verloskundige cardiotocografie & ECG, foetale echografie & Doppler, maternale niet-invasieve cardiovasculaire testen,  IVF-labotechnieken, neonatale beademingstechnieken, pediatrisch onderzoek,... De student leert de theoretische achtergrondkennis van deze procedures via hoorcolleges en zelfstudieopdrachten, en krijgt ze in praktijk geïllustreerd via live demonstraties, klinische sessies of hands-on teaching. Deze kennis vormt het uitgangspunt om de student aan te leren een probleemgerichte literatuursearch uit te voeren via de bestaande digitale media.

Na deze opleidingsmodule heeft de student kennis van en inzicht in:
- de fysica achter de diverse technologieën
- de interpretatie van de meetresultaten
- de fysiologische betekenis van de meetresultaten
- de toepassingsmogelijkheden in de verloskundige-gynaecologische research

De student kan een aantal van deze onderzoekstechnieken zelfstandig uitvoeren en interpreteren. De student kan zelfstandig een zoekopdracht uitvoeren op het internet naar waardevolle en bruikbare literatuur omtrent een specifiek onderwerp.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Groepswerk  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Meerkeuzevragen
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenAanwezigheid tijdens de praktijksessie is verplicht.
GevolgStudenten die ongewettigd afwezig zijn op de praktijksessie, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N-ongewettigd afwezig en dienen deze praktijksessie het komende academiejaar bij te wonen om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Studiemateriaal (ppt's, teksten, casussen) worden op BB geplaatst.

 

Opmerkingen
 

Minimum aantal deelnemers: 12



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen]
  •  EC 
  • EC 04. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. [Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen]
  •  EC 
  • EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 06. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 08. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. [Leerlijn 7: Communiceren en presenteren]
  •  EC 
  • EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. [Leerlijn 10: Internationale dimensie]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.