De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Mijn organisatie, mijn team en ik (3246)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Mevrouw Pauline VANHEUSDEN 
  
Met medewerking van :De heer Koen MATTHYS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Ilse VANDERSTUKKEN 
 Mevrouw Karen VAN DEN BROECK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten:
  
Periode: N (0sp) + N (0sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

DEEL 1 | Mijn organisatie en ik

Docent: Ilse Vanderstukken

Een 'organisatie' vatten we op als een menselijk bouwwerk dat organisatieleden samen elke dag opnieuw op en verbouwen. Medewerkers maken immers de vitaliteit van een organisatie uit. Daarom is het van belang een organisatiecultuur te scheppen waarbinnen mensen graag werken en zich optimaal kunnen ontplooien. Leiderschap, communicatie en motivatie spelen hierin een belangrijke rol. We onderzoeken hoe je kan bijdragen tot de uitbouw van een hedendaagse organisatie.

De cursisten krijgen een theoretisch begrippenkader over de organisatiestrategieën, structuur en cultuur.

Vertrekkend vanuit de eigen functie zal de cursist de dagdagelijkse werkrelaties analyseren en benoemen. Dit biedt de cursist de mogelijkheid zich lerend op te stellen als individu van de organisatie waarvan hij deel uitmaakt. Ook leert hij zijn eigen functioneren in kaart te brengen.

Sleutelwoorden: Organisatiestructuur en cultuur, Analyse van de eigen functie, Kernkwadrant en professionele identiteit, Bouwen aan vitale werkrelaties.



DEEL 2 | Mijn team en ik

Docent: Karen Van den Broeck

De doelstellingen van de organisatie worden bereikt doordat velen een bijdrage leveren aan het groter geheel. Teams zijn hanteerbaar en een manier om organisaties te doen functioneren. Mensen die in team werken komen wel eens in conflict met elkaar. Communicatiestoornissen gaan we gemakkelijk wijten aan interpersoonlijke verschillen en onbegrip voor elkaars anders zijn. We spreken dan van een zwakke teamwerking. Als we deze teams echter grondig analyseren, blijkt vaak dat er andere aspecten en dynamieken spelen die op hun beurt het gevolg hebben dat mensen niet goed samen werken. Dan is het veel effectiever om eerst aan deze deelaspecten te gaan werken. In deze cursus verkennen we de verschillende deelaspecten van een effectief team die we doelmatigheidsgebieden noemen. We bekijken ook hoe je zelf invloed kan hebben op je team. Als theoretisch kader voor het coachen en ondersteunen van een team hanteren we het SDRPI model van Rubin, Plovnick & Fry. We verkennen de eigen teamrol met zijn kwaliteiten en valkuilen aan de hand van de teamrollenanalyse van Belbin. Ook de principes van Deep Democracy komen uitgebreid aan bod. Daarnaast scherpen we de eigen vaardigheden aan in het omgaan met een team in rust en een team in conflict.

Doelstellingen:

Herkennen van de dynamieken van een team in zijn ontwikkeling.

Verkennen van de eigen rol die men in een team inneemt.

Begeleiden en ondersteunen van een team in rust en in conflict.

Sleutelwoorden: teamontwikkeling, teamrollen, besluitvorming, conflicthantering



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Rollenspel (simulatie)  
Workshop  


Evaluatie

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
  Mijn organisatie, mijn team en ik - Deel 1 Mijn organisatie en ik - Ilse Vanderstukken

Mijn organisatie, mijn team en ik - Deel 2 Mijn team en ik - Karen Van den Broeck
 

Aanbevolen literatuur
  HR instrumenten,Ilse Vanderstukken,2022,De Boeck Van In

Het overloop effect. 7 hefbomen voor een betere werksfeer.,Meridith Van Overloop,2016,Witsands Uitgevers


Eindcompetenties
Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen
  •  EC 
  • EC 03: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen gaat constructief om met (menings)verschillen.

  •  EC 
  • EC 05: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond diversiteit en inclusie.

  •  EC 
  • EC 09: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond teamontwikkeling en teamrollen.

  •  EC 
  • EC 10: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond dynamieken op teamniveau.

  •  EC 
  • EC 11: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent, begrijpt en kan de in de opleiding aan bod gekomen strategieën omtrent conflicthantering toepassen.

  •  EC 
  • EC 14: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent, begrijpt en kan de aangereikte theoretische kaders over organisatiestrategieën, -structuur en -cultuur toepassen op de eigen (werk)situatie.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.