De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Actuele tendensen (3248)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Mevrouw Pauline VANHEUSDEN 
  
Met medewerking van :De heer Koen MATTHYS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Katrijn VANDERWEYDEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten:
  
Periode: N (0sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

DEEL 1 | Diversiteitsmanagement
Diversiteitsmanagement is een samenhangend geheel van maatregelen op het gebied van personeel, organisatie, inhoud van het werk en beleid. Het is erop gericht adequaat in te spelen op de in de samenleving ontstane diversiteit.
We staan stil bij de maatschappelijke context waarin diversiteitsmanagement vorm krijgt en zoomen in op sleutelfactoren voor een succesvol diversiteitsmanagement op ondernemingsniveau. We gaan in op de beweegredenen om het ondernemingsniveau vorm te geven, op de noden van verschillende doelgroepen en op de rol van (inclusief) leiderschap. We staan ook stil bij wat diversiteit in jouw persoonlijk leven betekent.



DEEL 2 | Empowerment
Dit onderdeel gaat dieper in op:

  1. Zelfleiderschap en leiderschap anno 2025. Er schuilt een leider in elk van ons. We gaan op zoek naar wat zelfleiderschap is en hoe je er zelf aan kan werken. We gaan ook in op de rol van mensen die een leidinggevende positie innemen vandaag. Wat verwachten we van een leider? Welke elementen zorgen voor effectief leiderschap? Gedeeld leiderschap, kwetsbaarheid en zelfsturing komen aan bod.
  2. Empowerment en betrekken van medewerkers. Hoe kunnen leidinggevenden medewerkers sterker maken en hoe kunnen ze de competenties van medewerkers optimaal benutten? Hoe ziet inspraak op de werkvloer er uit? We staan stil bij het belang van verbondenheid, open dialoog, de rol van competentiemanagement en het belang van autonomie in het werk.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Rollenspel (simulatie)  


Evaluatie

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Actuele tendensen - Deel 1 - Diversiteitsmanagement - Khadija Rejdy

Actuele tendensen - Deel 2 - Empowerment - Khadija Rejdy

 

Aanbevolen literatuur
  Koers naar talent in overvloed. Inclusief HRM als kompas.,Moens,B, Roskom P., Van Der Bosch V.,2021,Die Keure

Zero Exclusion. Inclusie als DNA van de innovatieve organisatie.,Ranschaert, W., Yasir; F. (red.),2019,Die Keure

De zeven vinkjes.,Luyendijk, J.,2022,Uitgeverij Pluim.

Motiveren zonder controleren. Aan de slag met de zelfdeterminatietheorie op de werkvloer!,Van den Broeck, A., Van Coillie, H.,2021,Die Keure

Meer regelmogelijkheden als oplossing voorhoge werkdruk? Het werkbaarheidsrapport van de Karasek-jobtypes onderzocht op basis van de Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2019.,Bourdeaud’hui, R., Janssens, F.,2021,SERV Stichting Innovatie & Arbeid, Brussel,

Ontdek je sterke punten.,Buckingham, M., Clifton, D.,2006,Spectrum

Als je niets verandert, verandert er niets. Een gids om je leven zelf te sturen.,Frank, E.,2021,Borgerhoff & Lambrechts
 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Actuele tendensen – Deel 1 Diversiteitsmanagement

  • SER (2019) Handreiking voor bedrijven. Meer diversiteit op de werkvloer en in de top. Gewoon een kwestie van doen. 8p. https://www.ser.nl/-/media/ser/downloads/adviezen/2019/diversiteit-werkv loer-en-top.pdf?la=nl&hash=DBB295E5D7386AC955D1DAD4949F5C3D
  • Theman ummer van Over.werk ‘Kwetsbare personen op de arbeidsmarkt’. 2018 nr. 1. https://www.steunpuntwerk.be/overwerk/659

Interessante websites:

  • https://vreemdevragen.be/
  • https://verso-net.be/ themas/hrwijs/diversiteit
  • https://overheid.vlaanderen.be/diversiteitsb eleid
  • https://diversiteitinbedrijf.nl/
  • https://www.ediv.be/

 

Actuele tendensen – Deel 2 Empowerment

  • De info over goed leidinggeven, goed organiseren, … op www.werkbaarwerk.be


Eindcompetenties
Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kan het eigen functioneren kritisch evalueren.

  •  EC 
  • EC 05: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond diversiteit en inclusie.

  •  EC 
  • EC 06: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de theoretische kaders rond leiderschap en empowerment.

  •  EC 
  • EC 07: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kan de in de opleiding aan bod gekomen strategieën omtrent inclusie toepassen.

  •  EC 
  • EC 08: De houder van het postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen kent en begrijpt de  theoretische kaders rond dynamieken op organisatieniveau.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.