De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Bedrijfsscan (3280)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. Maarten COLSON 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Berdien ROBINNE 
 Mevrouw Charlotte ADRIAENSENS 
 Mevrouw Lotte BOOSTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 3 (0sp) + kwartiel 4 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Algemene bedrijfskunde (3265) 6.0 stptn
    Financiële analyse (3276) 3.0 stptn
 

Begincompetenties
  • De student kan de jaarrekening van een bedrijf horizontaal en verticaal analyseren



  • De student kan de belangrijkste ratio's m.b.t. liquiditeit, solvabiliteit en rendabiliteit berekenen op basis van de jaarrekening van een bedrijf


  • De student heeft kennis van belangrijke theorieën en concepten uit het domein van algemene bedrijfskunde


Inhoud

Tijdens het opleidingsonderdeel bedrijfsscan nemen de studenten in groepjes een bedrijf naar keuze (min 10 fte's) onder de loep en maken hier een analyse in verschillende componenten over. De studenten bestuderen het bedrijf vanuit het perspectief van de opleidingsonderdelen die in het eerste bachelorjaar gedoceerd werden. De analyse van het gekozen bedrijf start met een diepgaande financiële analyse die de basis vormt voor verdere aanbevelingen, gevolgd door een analyse vanuit de hoek van bedrijfskundige theorieën die de studenten geleerd hebben in andere OPO's. De bedrijfsscan omvat ook een analyse van duurzaamheids- (cfr. micro) en macro-economische uitdagingen die een impact hebben op het bedrijf.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 4    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode60 %
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Presentatie
Extra infoPuntenverdeling: Schriftelijke evaluatie : 70%  Paper  Buddy Check (groepsfunctioneren) wordt meegenomen in beoordeling Presentatie en verdediging: 30%

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De 2e examenkans bestaat uit een individuele opdracht. Deze zal na bekendmaking van de resultaten van de eerste kans gecommuniceerd worden.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal verschijnt op Blackboard.



Eindcompetenties
bachelor in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)

     

  •  EC 
  • EC 02: De bachelor handelswetenschappen toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin)

  •  EC 
  • EC 03: De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het
    oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch
    probleem. (Samenwerken in teamverband)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor handelswetenschappen identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor handelswetenschappen houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor handelswetenschappen is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De bachelor handelswetenschappen kan managementvragen op een kritische en academisch onderbouwde manier beantwoorden, rekening houdend met verschillende managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor handelswetenschappen kan academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van managementvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 15: De bachelor handelswetenschappen kan opportuniteiten voor waardecreatie voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen identificeren en analyseren.

  •  EC 
  • EC 17: De bachelor handelswetenschappen kan de nodige (im)materiële middelen identificeren in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.