De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Chemische evenwichten en kinetica (3311)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. An HARDY 
  
Co-titularis :Prof. dr. Wouter MARCHAL 
  
Met medewerking van :Mevrouw Hilde BREEMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. ir. Bjorn JOOS 
 Mevrouw Hanne BROUX 
 De heer Jonas MERCKEN 
 Mevrouw Zoleikha MIRZAIEALAMOOTI 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Basisvaardigheden in de chemie (3461) 10.0 stptn
    Chemische thermodynamica (3988) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

Voor het vak ‘Chemische Evenwichten en Kinetica’ worden volgende begincompetenties vooropgesteld:
- De student(e) kan wiskundige vergelijkingen; zoals een tweedegraadsvergelijking, een eenvoudige integraalvergelijking en een eenvoudige differentiaalvergelijking, oplossen.
- De student(e) kent de atoommassa van de meest voorkomende elementen en de elementaire fysische constanten.
- De student(e) is in staat een moleculaire massa te berekenen.
- De student(e) kan voor eenvoudige moleculen de Lewis structuur opstellen.
- De student(e) kan chemische reacties schrijven, uitbalanceren en gebruiken voor stoichiometrisch rekenen.
- De student(e) kan de enthalpie, de entropie en de Gibbs vrije energie van een reactie uit rekenen.
- De student(e) is in staat een uitdrukking te geven voor de evenwichtsconstante van volgende reactietypen: chemische reactie met uitsluitend ideale gassen, chemische reactie met uitsluitend opgeloste deeltjes, chemische reactie met uitsluitend opgeloste, verdunde deeltjes en een heterogene reacties met deeltjes in verschillende fasen.
- De student(e) kan verbindingen correct noteren met een brutoformule, en hun structuur en naamgeving hieruit afleiden.
- De student(e) kan vlot werken met diverse concentratiegrootheden uit de chemie (molariteit, molaliteit, molfractie, massapercentage, volumepercentage).
- De student(e) kan basistechnieken van het chemisch laboratorium vlot toepassen (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie)
zoals bv. aangebracht tijdens het opleidingsonderdeel structuurchemie, chemische thermodynamica en basisvaardigheden.



Inhoud

De hoofddoelstelling van het deel ‘Chemische Kinetica’ is het begrijpen en analyseren van reactiesnelheidsvergelijkingen. Er wordt aandacht besteed aan basiskinetica en complexe reactiemechanismen, waaronder gekatalyseerde chemische reacties. De hoofddoelstelling van het deel ‘Chemische Evenwichten’ is het begrijpen en analyseren van evenwichtsreacties en het inschatten van factoren die deze evenwichtsreacties beïnvloeden. Dit behelst zuur-base reacties, neerslagreacties, complexvormingsreacties en redoxreacties. Complexe evenwichtssituaties waarin meerdere gekoppelde evenwichten een rol spelen worden behandeld. Daarenboven worden basisbeginselen van elektrochemie en toepassingen van elektrochemie besproken.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenVoor alle practica is een goede voorbereiding, deelname en inlevering van de practicaverslagen verplicht. De voorbereiding wordt bij aanvang van ieder practicum beoordeeld (met een voldoende of onvoldoende). Desgevallend wordt de student(e) toegestaan de voorbereiding te herwerken om een voldoende te verwerven. Indien wordt vastgesteld dat de voorbereiding onvoldoende blijft, en/of de student(e) door zijn/haar gedrag een gevaar vormt voor zichzelf of voor medestudenten, dan kan hem/haar de toegang tot het labo worden ontzegd.
GevolgDe student(e) die om een ongewettigde reden niet heeft deelgenomen aan een of meerdere practica is en/of een of meer practicaverslagen niet heeft ingeleverd, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. In geval van gewettigde afwezigheid, zal de student de docent vragen om een set experimentele data ter beschikking te stellen, op basis waarvan de student alsnog een verslag kan opmaken en inleveren. Een beoordeling van de voorbereiding als onvoldoende, en/of ontzegging tot het labo wegens gevaarlijk gedrag, leidt tot het niet mogen deelnemen aan het practicum hetgeen resulteert in een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Practica kunnen niet hernomen worden in de 2e kans. Studenten die een 'N' kregen omdat hun practicumverslagen niet ingeleverd of niet in orde waren, kunnen bij de tweede examenkans deze verslagen alsnog in orde brengen en inleveren. Indien deze na nazicht voldoende worden beoordeeld, zal de 'N' vervallen.
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

Handboek 1:

General chemistry, Ralph H. Petrucci; Geoff E Herring; Jeff Madura; Carey Bissonnette, 2023 (recentste editie, 12th edition), Pearson, met inbegrip van code voor toegang tot mastering chemistry

ISBN: 9781292726137  

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Cursustekst Chemische evenwichten en kinetica
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Labotekst Chemische evenwichten en kinetica
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

Cursustekst 

Opgaven van schriftelijke oefeningen

Practicumleidraad

Handboek General chemistry dat reeds gebruikt werd bij het OPO structuurchemie (Mastering chemistry pakket inbegrepen)

Bijkomend studiemateriaal zoals powerpointpresentaties, zullen steeds verspreid worden in de contactmomenten en/of via blackboard.

Er zal gebruik worden gemaakt van Excel voor het oplossen van oefeningen met zowel grafisch als rekenkundig karakter: - kinetica - oppervlaktechemie - zuur/base problemen, zowel als het gebruik ervan voor rapporteringen/dataverwerking van labo-experimenten.  Daarnaast wordt van de student(e) nog steeds verwacht dat hij ook op millimeterpapier deze oefeningen ook kan oplossen.

 

Aanbevolen literatuur
 

Titel: Chemical equilibria in analytical chemistry - The theory of acid-base, complex, precipitation and redox equilibria
Auteur: Fritz Scholz, Heike Kahlert
Editie: /
Uitgever: Springer -Verlag GmbH Germany, Springer Nature
ISBN: 9783030171797
Extra info: /



Eindcompetenties
bachelor in de wiskunde
  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied.

 

bachelor in de chemie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:

    - de analytische chemie

    - de anorganische chemie

    - de fysische en de theoretische chemie

    - de organische chemie

    - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie

    - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie

    - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs

  •  EC 
  • EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht inwiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren.

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten tebegrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen.

  •  EC 
  • EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren.

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

 

Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de chemie J
bachelor in de wiskunde - verbreding chemie J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.