Structuur en reactiviteit van organische verbindingen (3312) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: semester 1 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 1 (2919)
|
.0 stptn |
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 2 (2920)
|
3.0 stptn |
|
|
Inleiding tot chemie (3462)
|
5.0 stptn |
|
|
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van atomen en moleculen, begrijpt het concept van de chemische binding en kan dat toepassen op het niveau van kwalitatieve molecuulorbitaal-theorie. Hij/zij is tevens vertrouwd met de Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base-, complex- en redox-evenwichten en het gebruik en begrip van overeenkomstige evenwichtsconstantes.
|
|
|
- De student(e) verwerft basiskennis van de structurele voorstellingswijzen die in organische verbindingen en in bouwstenen voor biomoleculen gehanteerd worden om de driedimensionele opbouw te begrijpen.
- De student(e) kent de verschillende types functionele groepen die optreden in organische verbindingen en is vertrouwd met de nomenclatuur van organische verbindingen.
- De student(e) kent de voorstellingswijzen die aan de basis liggen om conformaties en configuraties van organische verbindingen en eenvoudige biomoleculen (suikers en aminozuren) te bespreken en kan deze toepassen.
- De student(e) kent de begrippen delokalisatie, resonantievormen, resonantieënergie en aromaticiteit en kan deze toepassen om inzicht te verwerven in stabiliteit, elektronenverdeling, zuur-base-gedrag en reactieve plaatsen in organische en biomoleculaire verbindingen.
- De student(e) kent het verband tussen de aard van functionele groepen en de mogelijke reactietypes die kunnen optreden.
- De student(e) kan de principes van zuur-base-evenwichten toepassen op organische en biomoleculaire verbindingen en heeft inzicht in de factoren die deze evenwichten bepalen.
- De student(e) kent de verschillende basisreactietypes, zowel wat betreft hun algemene karakteristieken als hun mechanistische aspecten, en kan deze kennis toepassen in eenvoudige synthese-oefeningen.
- De student(e) kent de basisprincipes die bepalend zijn voor nucleofiliciteit, elektrofiliciteit en eigenschappen van organische verbindingen.
- De student(e) kan onderscheid maken tussen kinetische en thermodynamische aspecten van organische reacties.
- De student(e) verwerft basiskennis over de structuur, eigenschappen en reactiviteit van de belangrijkste klassen van heterocyclische verbindingen.
- De student(e) verwerft een vaardigheid die toelaat nieuwe reacties te analyseren voor wat hun mechanisme betreft, deze te begrijpen en te achterhalen.
- De student(e) maakt kennis met basis-experimentele opstellingen voor de synthese en opzuivering van organische verbindingen en kan deze toepassen voor de synthese van enkele eenvoudige organische moleculen. De student(e) kan ook behoorlijk rapporteren over de uitgevoerde practica in deze context.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Cursustekst Deel I Extra info
Cursus 2:
Subtitel: Trajectboek Extra info:
Cursus 3:
Subtitel: Cursustekst Deel II Extra info:
Cursus 4:
Subtitel: Practicumtekst Extra info: enkel voor 7 SP |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Organic Chemistry,John McMurry,9,Cengage Learning,9781305080485,Dit handboek wordt gebruikt voor het vervolgvak 'Synthesemethoden en ...' |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Molecuulmodellen (worden verdeeld door didactiek chemie) |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de wiskunde
|
- EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen. | - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
|
|
bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 5: De bachelor Fysica maakt kennis met recent internationaal wetenschappelijk onderzoek, kan internationale wetenschappelijke bronnen raadplegen en de betrouwbaarheid ervan correct inschatten. | - EC
| EC 6: De bachelor Fysica kan, onder begeleiding, de aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke onderzoek uit te voeren. | - EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. |
|
|
|
bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen verbreding
|
J
|
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling
|
J
|
bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|