| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: kwartiel 2 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
|
Groep 1 |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Basisbegrippen in de wiskunde (4544)
|
.0 stptn |
| |
|
Mechanica (3322)
|
5.0 stptn |
| |
|
Of groep 2 |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Basisbegrippen in de wiskunde (5606)
|
5.0 stptn |
| |
|
Mechanica (5426)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
|
De student kan wiskundige formules algebraïsch bewerken, kan eenvoudig werken met vectoren in drie dimensies en kan machten, wortels, logaritmische en exponentiële functies vlot gebruiken. Basiskennis van lineaire algebra is een pluspunt. De student kan de begrippen snelheid, versnelling, impuls, arbeid en energie uit de mechanica van Newton definiëren en gebruiken in afleidingen en vraagstukken, en kan de principes van de mechanica van Newton formuleren en gebruiken, inclusief de wetten van behoud van impuls en behoud van energie. De student kan op elementen van het elektromagnetisme uit het secundair onderwijs steunen om te redeneren over de snelheid van het licht.
|
|
|
|
Komen aan bod: ruimtetijd en metriek van ruimtetijd, relativiteit van gelijktijdigheid, Lorentzcontractie, eigentijd en tijdsdilatatie, Lorentztransformatie, relativistische optelwet van snelheden, viervectoren, energie en impuls in relativiteit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Kwartiel 2 (3,00sp) Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Eerder aangekochte verplichte handboeken |
| |
University Physics with Modern Physics,Young en Freedman,15e editie,Pearson,9781292314730 |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Kopijen van slides gebruikt in lessen
|
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Gravity: An Introduction to Einstein’s General Relativity,J.B. Hartle,Pearson New International Edition., |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de wiskunde
|
- EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen. | - EC
| EC 8: De bachelor Wiskundeheeft enige vaardigheid in modelleren. | - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
|
|
bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 1: De bachelor Fysicakent de voornaamste theorieën van de fysica zoals de kwantummechanica, de (speciale) relativiteitstheorie, de elektrodynamica, de statistische fysica en de klassieke mechanica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen uit de fysica. | | | - DC
| 1.2: de bachelor Fysica kent de basis van de speciale relativiteitstheorie en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen van de fysica. | | | - DC
| 1.5: de bachelor Fysica kent de basis van de klassieke mechanica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen van de fysica. | - EC
| EC 2: De bachelor Fysicakan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica. | - EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. | | | - DC
| 7.1: De bachelor Fysica kan een logisch correcte redenering opbouwen. | | | - DC
| 7.2: De bachelor Fysica kan begrippen en eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen. | | | - DC
| 7.3: De bachelor Fysica kan een fysisch probleem vertalen naar een wiskundige formulering. |
|
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste bachelorjaar in de fysica
|
J
|
|
bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze
|
J
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|