Relativiteit (3344)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Laura TAMASSIA 
  
Lid van het onderwijsteam :ir. Gijs VERSCHAEVE 
 dr. Siebe FREDERIX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Basisbegrippen in de wiskunde (4544) .0 stptn
    Mechanica (3322) 5.0 stptn
 
Of groep 2
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Basisbegrippen in de wiskunde (5606) 5.0 stptn
    Mechanica (5426) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student kan wiskundige formules algebraïsch bewerken, kan eenvoudig werken met vectoren in drie dimensies en kan machten, wortels, logaritmische en exponentiële functies vlot gebruiken. Basiskennis van lineaire algebra is een pluspunt.
De student kan de begrippen snelheid, versnelling, impuls, arbeid en energie uit de mechanica van Newton definiëren en gebruiken in afleidingen en vraagstukken, en kan de principes van de mechanica van Newton formuleren en gebruiken, inclusief de wetten van behoud van impuls en behoud van energie.
De student kan op elementen van het elektromagnetisme uit het secundair onderwijs steunen om te redeneren over de snelheid van het licht.



Inhoud

Komen aan bod: ruimtetijd en metriek van ruimtetijd, relativiteit van gelijktijdigheid, Lorentzcontractie, eigentijd en tijdsdilatatie, Lorentztransformatie, relativistische optelwet van snelheden, viervectoren, energie en impuls in relativiteit.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Kwartiel 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  University Physics with Modern Physics,Young en Freedman,15e editie,Pearson,9781292314730
 

Verplicht studiemateriaal
 

Kopijen van slides gebruikt in lessen

 

 

Aanbevolen literatuur
  Gravity: An Introduction to Einstein’s General Relativity,J.B. Hartle,Pearson New International Edition.,


Eindcompetenties
bachelor in de wiskunde
  •  EC 
  • EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. 
    Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Wiskundeheeft enige vaardigheid in modelleren.

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied.

 

bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Fysicakent de voornaamste theorieën van de fysica zoals de kwantummechanica, de (speciale) relativiteitstheorie, de elektrodynamica, de statistische fysica en de klassieke mechanica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen uit de fysica.

     
  •  DC 
  • 1.2: de bachelor Fysica kent de basis van de speciale relativiteitstheorie en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen van de fysica.
     
  •  DC 
  • 1.5: de bachelor Fysica kent de basis van de klassieke mechanica en kan deze toepassen in een aantal belangrijke domeinen van de fysica.
  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Fysicakan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica.

  •  EC 
  • EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden.

     
  •  DC 
  • 7.1: De bachelor Fysica kan een logisch correcte redenering opbouwen.
     
  •  DC 
  • 7.2: De bachelor Fysica kan begrippen en eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen.
     
  •  DC 
  • 7.3: De bachelor Fysica kan een fysisch probleem vertalen naar een wiskundige formulering.
 

Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de fysica J
bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.