Computationele fysica (3361)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Geert Jan BEX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud
  1. De student kan imperatief programmeren met behulp van de programmeertaal C++.
  2. De student heeft vaardigheden ontwikkeld met betrekking tot het oplossen van problemen en deze coderen in een programmeertaal.
  3. De student kan relatief complexe problemen op een gestructureerde manier aanpakken, en hiervoor een modulaire oplossing in C++ voorstellen.
  4. De student kent de gegevenstypes van C++ en kan complexe gegevensstructuren gebruiken in C++. De student beheerst de mogelijkheden in C++ om te werken dynamische gegevensstructuren en parameterbinding.
  5. De student kan recursieve functies gebruiken.
  6. De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek bij het programmeren. Zij/hij kent het onderscheid tussen beide.
  7. De student kan gebruik maken van debug-technieken, met ondersteuning van een debugging tool.
  8. Dankzij het referentiekader, uitgewerkt in dit opleidingsonderdeel, kan de student snel nieuwe programmeertalen leren.
  9. De student is in staat een probleem uit de fysica te vertalen in een model, en dit model vervolgens te implementeren in een programmeertaal, specifiek C++.
  10. De student kan relatief complexe problemen op een gestructureerde manier benaderen en hiervoor een modulaire oplossing in C++ voorstellen.
  11. De student kan numerieke algoritmes implementeren.
  12. De student leert omgaan met een bibliotheek van numerieke algoritmen.
  13. De student kan fysische systemen simuleren.
  14. De student kan een aantal zinvolle numerieke benaderingen opstellen voor problemen die niet exact analytische oplosbaar zijn.
  15. De student kan een model gradueel verfijnen zodat het meer en meer realistisch wordt.
  16. De student is in staat de resultaten van computerexperimenten te visualiseren en te interpreteren aan de hand van bekende theoretische resultaten. Hij kan bovendien de betrouwbaarheid van de bekomen resultaten inschatten.
  17. De student maakt kennis met HPC-infrastructuur en maakt kennis met eenvoudige technieken voor parallel programmeren, zonder dat dit echter als vaardigheid verwacht wordt.
  18. De student verwerft inzicht in de ondersteunende rol die de computer kan spelen in onderzoek, maar leert ook de beperkingen ervan onderkennen.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode100 %
Paper
Mondelinge toelichting

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Aanbevolen literatuur
  A tour of C++,Bjarne Stroustrup,2,Addison-Wesley Professional,9780134997834


Eindcompetenties
bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen.

  •  EC 
  • EC 4: De bachelor Fysica kan de belangrijke experimentele technieken op een adequate wijze uitvoeren en hier kritisch over reflecteren.

  •  EC 
  • EC 6: De bachelor Fysica kan, onder begeleiding, de aangeleerde kennis en inzichten aanwenden om wetenschappelijke onderzoek uit te voeren.

  •  EC 
  • EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden.

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de fysica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.