De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Biologie van de cel (3370)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jan COLPAERT 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ann CUYPERS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Ann WIJGAERTS 
 Mevrouw Ria VANDERSPIKKEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Anke HUYSMANS 
 Mevrouw Imke TOMSIN 
 Mevrouw Joline MILLEN 
 Mevrouw Kelly THYS 
 De heer Wim KUYPERS 
 dr. Wouter SILLEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: kwartiel 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

We verwijzen naar het remediëringspakket van de septembercursussen wiskunde en chemie. De student begrijpt Engelstalige teksten.



Inhoud
  • De student(e) kent de kenmerken van het "Leven" en kan een overzicht geven van de hiërarchische niveaus waarop het leven bestudeerd wordt.
  • De student(e) kan het Leven situeren in zijn chemische context. Hij (zij) verwerft basiskennis in de functionele groepen op koolstof en de moleculaire diversiteit van het leven.
  • De student(e) verwerft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (koolhydraten, eiwitten, lipiden en nucleïnezuren).
  • De student(e) kan de wetten van de thermodynamica van open systemen toepassen op de energietransformaties in cellen, de koppeling van anabolisme en katabolisme.
  • De student(e) verwerft inzicht in de werkingsmechanismen van enzymen en in de regulatie van het metabolisme.
  • De student(e) kent de verschillende celstructuren en organellen, de endosymbiosetheorie.
  • De student(e) verwerft inzicht in de basisprincipes van de cellulaire respiratie, de fermentatie, de fotosynthese en celcommunicatie.
  • De student(e) maakt kennis met de celcyclus en de mitose.
  • De student(e) ziet in dat evolutie tegelijk de eenheid en de diversiteit van het leven kan verklaren; dat vorm en functie samengaan.
  • De student(e) verwerft vaardigheiden voor het uitvoeren van eenvoudige experimenten met biologisch materiaal.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is op 1 of meer van de praktische oefeningen, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie).
Extra info

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Biology. A Global Approach, Campbell et al., Pearson education, Last edition (12th)

ISBN: 9780135188743

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Leidraad
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Handleiding van de werkzittingen en practica
Extra info:

Cursus 3:

Subtitel: Elektronenmicroscopische foto's
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

Handleiding voor de practica biologie van de cel.
-Electronenmicroscopische foto's
-Studieleidraad



Eindcompetenties
bachelor in de wiskunde
  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied.

 

bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen.

 

bachelor in de chemie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:

    - de analytische chemie

    - de anorganische chemie

    - de fysische en de theoretische chemie

    - de organische chemie

    - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie

    - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie

    - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs

  •  EC 
  • EC 3: Debachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor in de chemiehoudt rekening met denoodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de chemie J
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling J
bachelor in de wiskunde - verbreding biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.