| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Voorkennis van de bouwstenen voor micro-economische analyse zijn vereist: - De student is bekend met vraag- en aanbodcurves.
- De student kent de kenmerken van marktwerking en kan deze toepassen op verschillende marktvormen.
- De student kent de verschillende vormen van marktfalen en weet hoe overheden kunnen ingrijpen in een markt.
- De student kan de overheid, een organisatie en de consument in de micro-economische context plaatsen.
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals nutsmaximalisatie, opportuniteitskosten, consumenten- en producentensurplus, deadweight loss, pareto efficiëntie en kan dergelijke begrippen toepassen in opdrachten.
De student is vertrouwd met beschrijvende statistiek en begrijpt regressieanalyse.
|
|
|
|
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.
In het vak Beleidsevaluatie wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsevaluatie vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
Semester 1 (6,00sp)
|
| Extra info | Examen verloopt in NL |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Aanbevolen studiemateriaal |
| |
Reader met duidende teksten wordt op blackboard geplaatst. Nabeschouwende en verdiepende artikelen en powerpoint presentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie. |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen
|
J
|
|
master TEW - minor beleidsmanagement
|
J
|
|
master TEW-BM
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|