Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 8,0 | | | Periode: kwartiel 1 (8sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3.0 stptn |
|
|
|
Organismen, zoals de mens, kan men benaderen vanuit meerdere organisatieniveaus. In dalende complexiteit onderscheiden we: orgaanstelsels, organen, weefsels, cellen, subcellulaire structuren en tenslotte het moleculaire organisatieniveau. Dit opleidingsonderdeel is eenintroductieblok opgebouwd rond drie in elkaar hakende thema's: "structuur en functievan de CEL, de basiseenheid van een levend systeem" en "HISTOLOGIE &BEELDVORMING". Dit opleidingsonderdeel focust enerzijds specifiek op het cellulaire niveau, met de celals basiseenheid van elk levend systeem, en daalt verder af naar de subcellulairestructuren, de moleculaire organisatie en het celmetabolisme. Anderzijds wordt gefocustop de celhistologie en beeldvorming van de cel, technieken die onmisbaar zijn voor het bestuderen van alle cellulaire organisatieniveaus.
Het thema "CEL" start met een studie van de structuur en de functie van de (dierlijke)Eukaryote cel en de celmembraan die aan de basis ligt van de internecompartimentalisatie. Hierbij worden de diverse celorganellen en het cytoskelet in detailbestudeerd. De structuur en de opbouw van de celmembraan wordt uitgediept, alsook wordt het transport over een membraan behandeld. Vervolgens is er aandacht voor de cellulaire respiratie, een proces waardoor levende systemen chemische energie enmaterie kunnen omzetten. Dit wordt aangevuld met de celcyclus (mitose), de meiose ende principes van geslachtelijke voortplanting. Tot slot wordt de Prokaryote cel belicht.
Het thema “HISTOLOGIE” haakt in op de diverse organisatieniveaus en licht toe hoe weefsels, cellen en daarin aanwezige moleculen praktisch in beeld worden gebracht. De nadruk ligt hier vooral op de correcte identificatie van de verschillende cellen en weefsels,maar ook op de verschillende staalvoorbereidings- en -merkingstechnieken.
Het thema “BEELDVORMING” start met de fysische grondslagen van de geometrischeoptica via de werking van de simpele lens. De microscoop wordt stapsgewijs opgebouwden de analogie met de werking van het menselijke oog wordt gemaakt. De eindigevergroting en beeldscherpte wordt gedefinieerd aan de hand van fysische diffractie, enhet deel wordt afgesloten met een introductie tot fluorescentie enfluorescentiemicroscopie. Het golf-deeltje karakter van elektromagnetische straling wordtverder uitgelegd door een introductie tot elektronenmicroscopie.
Parallel aan dit opleidingsonderdeel loopt "Biomoleculen" waardoor er een boeiendewisselwerking ontstaat: “Celbiologie” geeft immers de nodige biologische &cellulaire context voor de structuur en functie van de biomoleculen.
Leerdoelen: -De student kan de structuur en de functie van de Eukaryote (dierlijke) cel, decelmembraan en de intracellulaire organisatie via celorganellen, via supramoleculairecelskeletstructuren en via membraanloze condensaten beschrijven en toelichten. -De student kent de principes van membraantransport en kan deze beschrijven. -De student begrijpt de basisprincipes van thermodynamica en vrije energie en kan dezelinken aan energetische omzettingen in de cel. -De student kan het proces "cellulaire respiratie" beschrijven en situeren in de contextvan de compartimentalisatie van de Eukaryote cel. -De student kan de celcyclus en zijn regulatie beschrijven, alsook de gelijkenissen/verschillen tussen mitose en meiose toelichten. -De student kan de structuur van de Prokaryote celtypes beschrijven en deze vergelijkenmet een Eukaryote cel.-De student heeft een basisinzicht in de metabolische diversiteitvan Prokaryota. -De student kan werken met de lichtmicroscoop. -De student kan de fysische grondslagen van de beeldvorming en belichting bijmicroscopie beschrijven en toelichten. -De student kan de de fysische grondslagen van de interactie tussen licht en materiebeschrijven en toelichten in de context van elektronenmicroscopie, polarisatie van licht,absorptie- en fluorescentiespectra. -De student kan de belangrijkste visualisatietechnieken voor licht- enelektronenmicroscopie beschrijven en toelichten in de context van het bestuderen van cellen en weefsels. -De student kan de belangrijkste histologische technieken beschrijven en toelichten
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 8,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan (computer)practica verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer (computer)practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N-ongewettigd afwezig en dienen dit (computer)practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat (computer)practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Biology, Campbell e.a., 12th, Pearson
ISBN: 9781839614736
Handboek 2:
Human Histology, Stevens & Lowe, 6th, Elsevier / MOSBY
ISBN: 9780443109706
Handboek 3:
Molecular Biology of the Cell, Alberts e.a., 7th edition, Garland Science
ISBN: 9780393884852
Handboek 4:
Genummerd labschrift |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Studieleidraad Extra info: |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de biomedische wetenschappen
|
- EC
| EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen] | - EC
| EC 02. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. [Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen)] | - EC
| EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)] | - EC
| EC 09. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. [Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen] | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)] | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. [Leerlijn 10: Internationale dimensie] |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|