De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Statistiek in genetica (3411)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Niel HENS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Leen PRENEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Helene VERMEULEN 
 De heer Miguel BEYNAERTS 
 De heer Wouter SMEETS 
 Mevrouw Yessika NATALIA 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: kwartiel 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud
  • De student kent de technieken van exploratieve data-analyse voor univariate en bivariate gegevens en kan deze m.b.v. de software R in de juiste situaties toepassen.
  • De student kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren en toepassen binnen de diagnostiek.
  • De student kan kansen berekenen met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken.
  • De student kan voor gemiddelden en proporties betrouwbaarheidsintervallen opstellen (via R en met de hand) en interpreteren.
  • De student kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden en proporties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie) (via R en met de hand).
  • De student kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel (via R en met de hand).
  • De student kan nagaan of een steekproef uit een multinomiale (met de hand) of normale verdeling komt (via R).
  • De student kan de niet-parametrische testen voor het toetsen van locaties uitvoeren (via R en met de hand).
  • De student kan in elke situatie waarin 1 of 2 groepen beschouwd worden, beslissen of een parametrische test of een niet-parametrische test nodig is.
  • De student kan de correlatiecoëfficiënt tussen variabelen berekenen en interpreteren.
  • De student kan een enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie uitvoeren, met continue en/of categorische verklarende variabelen.
  • De student kan via modelbouw een gepast model selecteren om een onderzoeksvraag te beantwoorden.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Meerkeuzevragen
Schriftelijk examen90 %
Open vragen
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingFormularium, eenvoudig rekentoestel (geen grafisch)
Extra infoDe student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. Indien studenten verplichte remediëring moeten volgen, dienen zij deel te nemen aan alle remediëringslessen. Indien de student heeft deelgenomen aan alle remediëringslessen, is de student geslaagd op het remediëringspakket en kan de student een tolerantie inzetten voor dit opleidingsonderdeel. Indien een student niet heeft deelgenomen aan alle remediëringslessen, kan die student voor dit opleidingsonderdeel geen tolerantie inzetten.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. Er wordt geen nieuwe tussentijdse evaluatie ingericht.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
  Studieleidraad

Cursustekst
 

Verplicht studiemateriaal
 

Statistisch softwarepakket R



Blackboard met updates gedurende de cursus.



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 07. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J
schakelprogramma master biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.