De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Masterproject (3453)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. arch. int. arch. Saidja HEYNICKX 
  
Co-titularis :Prof. int. arch. Johannes KLAPS 
 Prof. dr. Katelijn QUARTIER 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. Asli CICEK 
 Mevrouw Hanne ECKELMANS 
 Mevrouw Ilse VAN DOORSSELAERE 
 Mevrouw Kana ARIOKA 
 Arch. Malinde VALEE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 18,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (18sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Het masterproject is binnen 1 van de vier domeinen (scenografie, retail design, herbestemming en huisvesting) inhoudelijk gekoppeld aan de masterscriptie, samen vormt dit de masterscriptie.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Masterproef  
Ontwerpstudio  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 18,00

Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student dient zijn/haar project tijdig en volgens de meegedeelde instructies in te dienen.
GevolgIn geval van niet of laattijdig inleveren van het masterproject, kan de student niet deelnemen aan de jury van het project.
Mogelijke externe locatie
Extra infoDe evaluatie bestaat uit een individueel project met jury.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De beoordeling bestaat volledig uit een individuele opdracht met jury
 

Verplicht studiemateriaal
 

In dit opleidingsonderdeel wordt gebruik gemaakt van volgend studiemateriaal, niet verkrijgbaar in de bookshop: Vakliteratuur- en
tijdschriften, internet, documentatie / informatie van producenten en bedrijven.

 

Opmerkingen
 

Stappenplan en richtlijnen Masterproef Interieurarchitectuur beschikbaar via Blackboard



Eindcompetenties
master in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • (Ontwerpend) onderzoeken vanuit intuïtie, experiment, associatief denken, verbeelding en emoties en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek.

  •  EC 
  • Een ontwerp(proces) overtuigend communiceren aan leken en specialisten, via beeld, geschreven en gesproken woord en gebruik makend van gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige, op gelaagde, gerichte en beargumenteerde wijze.

  •  EC 
  • Een persoonlijk ontwerpprofiel initiëren en articuleren via een eigen ontwerptaal en -visie.

  •  EC 
  • Inventief aanwenden van materialen, rekening houdend met hun eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen op het vlak van textuur, tactiliteit, licht, kleur en acustica en met een bijzondere gevoeligheid voor de esthetische kwaliteiten ervan.

  •  EC 
  • Inventief aanwenden van technieken, bouwfysische en ecologische principes tijdens het ontwerpen.

  •  EC 
  • Kan methoden en theorieën van het ontwerpen van interieurs, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, innovatief inzetten bij het ontwerpen en doelgericht combineren met inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en de kunsten.

  •  EC 
  • Kan vanuit de complexiteit van het ontwerpen en de ontwerpcontext op zelfstandige wijze precieze en verantwoorde keuzes maken en ontwerpoplossingen ontwikkelen in een multidisciplinaire context en in dialoog met de stakeholders, waarbij de gebruiker steeds centraal staat. De afgestudeerde kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen.

  •  EC 
  • Kan vanuit een complexe ontwerpvraag, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, zelfstandig een relevant onderzoek (m.i.v. ontwerpend onderzoek) opzetten en uitvoeren, de resultaten ervan integreren in het ontwerpproces, erover reflecteren en rapporteren op wetenschappelijke wijze en resultaten van eigen onderzoek en van anderen kritisch interpreteren.

  •  EC 
  • Ontwerpt vanuit het besef van het intermediair karakter van interieurarchitectuur en de maatschappelijke, ethische en ecologische implicaties van het ontwerp.

  •  EC 
  • Zelfstandig onderzoeks- en ontwerpstrategieën inzetten en tactieken uitdenken vanuit de maatschappelijke, historisch bepaalde en internationale context en in functie van een toekomstgerichte visie op het ontwerpen van de interieure ruimte.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in de interieurarchitectuur N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.