Young Planet Ambassadors-project (3454)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jean MANCA 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Michel DE ROEVE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student beschikt over begincompetenties betreffende vaardigheden rond communiceren en presenteren conform eindtermen secundair onderwijs.



Inhoud

Met het ‘Young Planet Ambassadors’-initiatief wil UHasselt inzetten op de empowerment van studenten inzake klimaat-, milieu- en duurzaamheids-uitdagingen aan de hand van crossover (eco-)projecten.De doelstelling van "Young Planet Ambassadors-project"is het in team uitwerken van een interdisciplinair, duurzaam, real-life project met als missie een creatieve en duurzame toekomst.Dit initiatief sluitqua algemene doelstelling nauw aan bij internationale voorbeelden zoals “Roots en Shoots” van het Jane Goodall Institute met als missie “to inspire each individual to take action to make the world a better place”.

Ieder academiejaar worden de studenten-teams uitgedaagd om out-of-the-box oplossingen te bedenken en te realiseren voor nieuwe probleemstellingen/uitdagingen. De (eco-)projecten zullen volgens de cross-over "X-Tiger-Teams"-aanpak uitgewerkt worden, - van probleemstelling tot prototype - met tevens aandacht voor economische valorisatie.

De projecten kunnen gebeuren in samenwerking met externe nationale en/of internationale partners. Een voorbeeld van een dergelijk real-life project uit het verleden is het ESA-project ‘OSCAR’ waarbij een team van UH-studenten een module hebben ontwikkeld voor het testen van nieuwe generatie zonnecellen en magnetometer voor ruimtevaartapplicaties en dat met een BEXUS-onderzoeksballon gelanceerd wordt vanuit de ESA-basis in Kiruna (Zweden).


Voor de uitwerking van dergelijke interdisciplinaire projecten is nood aan teamleden met een verschillende achtergrond, een open visie en de die graag op een creatieve manier willen bijdragen om de wereld een beetje beter te maken.

De projectenactiviteiten gebeuren in het cross-disciplinair X-LAB-paviljoen (www.x-lab.be) van UHasselt, voorzien van brainstormruimten en interdisciplinair projectlabo.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Project  
Werkvormen  
Groepswerk  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:De evaluatie is gebaseerd op de uitwerking van een crossover project in
teamverband (15/20 – met tussentijdse evaluatie van deelaspecten) en een
eindpresentatie (5/20).
Extra info

Voor`Young Planet Ambassador-project` (3454) en `International Interdisciplinary Project` (4009) (indien georganiseerd) geldt dat studenten slechts een van beide opleidingsonderdelen in hun studietraject mogen opnemen.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm de tweede examenkans bestaat uit het uitwerken van een individueel
geformuleerde portfolio-opdracht.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Reader (selectie van project-gerelateerde artikels en teksten ; cfr. Blackboard).

 

Opmerkingen
 

Voor`Young Planet Ambassadors-project` (3454) en `Interdisciplinary Project` (4009) geldt dat studenten slechts een van beide opleidingsonderdelen in hun studietraject mogen opnemen. 



Eindcompetenties
UHasselt instellingsbrede opleidingsonderdelen
  •  EC 
  • EC 01: De student bezit de capaciteit om respectvol te interageren met met mensen die verschillende culturele oriëntaties vertegenwoordigen en ontwikkelt hiervoor een open blik op de wereld.
  •  EC 
  • EC 02: De student is in staat om te gaan met de complexiteit en onzekerheden van duurzaamheidsproblemen. Hij/zij kan onderlinge verbanden detecteren om daaruit constructieve interventies aan te gaan.
  •  EC 
  • EC 03: De student is in staat om in een interdisciplinaire context samen te werken waarin hij/zij de eigen rol kan duiden en de verhouding tot de anderen.
  •  EC 
  • EC 04: De student kan kennis opbouwen via het verzamelen van informatie, verwerken en beoordelen.
  •  EC 
  • EC 05: De student leert zichzelf kennen door schriftelijke zelfreflectie en door discussie over zijn/haar werk.
  •  EC 
  • EC 06: De student weet welke vaardigheden noodzakelijk zijn om ondernemerszin te ontwikkelen en initiatieven in ondernemerschap te nemen.
  •  EC 
  • EC 07: De student is bewust van de invloed van (de eigen) cultuur op de betekenis van maatschappelijke vraagstukken betreffend noord-zuid relaties, internationale instituties, actuele maatschappelijke fenomenen en de uitdagingen van duurzame ontwikkeling en kan hierover in dialoog treden.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica J
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze J
3de bachelorjaar handelsingenieur keuze J
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen verbreding J
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling J
3de bachelorjaar in de informatica J
bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze J
keuze master voor corporate (UH) J
keuze master voor private (UH) J
master rechten OR J
UHasselt instellingsbrede opleidingsonderdelen N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.