De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Statistisch modelleren (3457)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Thomas NEYENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Kato MICHIELS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 1 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Methoden en statistiek (2937) 4.0 stptn
 

Begincompetenties

Voor de studenten 2BA Biologie geldt: kennis van alle methoden, geleerd in Methoden en statistiek (2937); kennis van R commando's zoals gebruikt in Methoden en statistiek (2937).



Inhoud

Algemene doelstellingen:

  • De student bezit, binnen het biologische toepassingsdomein, basiskennis omtrent statistisch modelleren en het opzetten van eenvoudige biologische experimenten.
  • De student leert, vanuit concrete voorbeelden, dat statistische analyse wetenschappelijke ondersteuning geeft aan de biologische besluitvorming.
  • De student leert output van statistische software lezen en interpreteren en is bekwaam in een heldere taal hierover te rapporteren en te communiceren.
  • De student verwerft vaardigheid in het gebruik van statistische software voor de statistische analyse van eenvoudige statistische modellen.

Vakinhoudelijke doelstellingen:

  • De student kan, voor een variëteit aan voorbeelden, verschillende types van gegevens benoemen (continue data, binaire data, ordinale gegevens, categorische gegevens).
  • De student leert de lineaire samenhang te modelleren tussen een continue respons en predictoren (regressie analyse). Extra aandacht gaat uit naar het meten van correlatie.
  • Voortbouwend op de gegeven inleiding in het eerste jaar, verwerft de student een dieper inzicht in het vergelijken van behandelingen (variantie analyse). Extra aandacht gaat uit naar interactie bij twee weg variantie analyse en naar modeldiagnostiek.
  • De student leert hoe veralgemeende lineaire modellen kunnen gebruikt worden om niet normaal verdeelde data te modelleren.
  • De student verwerft inzicht in het begrip likelihood en de daarbijhorende likelihood ratio test.
  • De student leert voorgaande technieken combineren in één model en verwerft inzicht in modelbouw, naast richtlijnen in de interpretatie van causaliteit, studieopzet, en het voorkomen van algemeen gemaakte fouten.
  • De student leert welke de voorwaarden zijn om modellen/testen toe te passen en welke remediële methodes bestaan wanneer niet aan deze voorwaarden wordt voldaan.
  • Voor de statistische analyse van de thema's hierboven vernoemd, kan de student met statistische software werken (R).



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Project  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen75 %
Open-boek
Mondeling examen25 %
Presentatie
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenHet bijwonen van de praktische oefeningen is verplicht.
GevolgDe student(e) die niet voldoet aan deze voorwaarde, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie.
Extra info

Mondelinge engelstalige presentatie (met bijhorende vragen) van een statistisch rapport betreffende een statistische studie, uitgevoerd in groepsvorm (25% aandeel in eindscore). De mondelinge presentatie wordt gequoteerd op wetenschappelijke inhoud, niet op het gebruik van Engels en stilistische kenmerken.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

R open source software (meest recente versie)

 

Aanbevolen literatuur
  Fundamentals of Biostatistics,Bernard Rosner,8,Cengage Learning,9781305268920


Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 4: De bachelor Biologie kan mathematische en/of statistische begrippen en modellen correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van eenvoudige biologische problemen en gegevensverzamelingen om tot een gefundeerde conclusie te komen.

  •  EC 
  • EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken.

  •  EC 

  • EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.

  •  EC 
  • EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management).

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.