De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Natuurbehoud in het Globale Zuiden (3458)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Maarten VANHOVE 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Jean HUGE 
 Prof. dr. Luc JANSSENS DE BISTHOVEN 
 dr. Wouter SILLEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Communicatievaardigheden (3118) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

Basiskennis diversiteit van dieren en planten, en ecologie.



Inhoud

Dit vak wil studenten introduceren tot beleidsaspecten rond biodiversiteit in ontwikkelingslanden ( het Zuiden ). Eerder dan een technisch of encyclopedisch overzicht van conservatiebiologie, wil dit vak een eerste kennismaking zijn met, en stof tot nadenken bieden over, de situatie van het natuurbehoud in ontwikkelingslanden. Er zal gewerkt worden rond case-studies vanuit de hele wereld en verspreid over allerhande taxa, hoewel de nadruk ligt op Afrikaanse voorbeelden, in lijn met de focus van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Voorgestelde onderwerpen omvatten o.a. (de inhoud kan in overleg aangepast worden aan de interesses en noden van de studenten):

  1. Inleiding: waarom biodiversiteit in ontwikkelingslanden? Hoe definiëren we ontwikkelingslanden? Hoe zijnhotspotsvan biodiversiteit over de wereld verspreid? Waar bestaat de grootste impact van global change en hoe werkt zich dat uit op ecosysteemdiensten? Effecten van verlies van biodiversiteit op gezondheid, migratie, conflicten.
  2. Biodiversity governance. Aspecten van regionale en internationale samenwerking en verdragen.
  3. Beschrijving van biodiversiteit: taxonomie en the taxonomic impediment in het Zuiden, de rol van parataxonomie,citizen science,action research. Wetenschapsbeleid in ontwikkelingslanden: capaciteitsopbouw in de biowetenschappen en de beleidsrelevantie ervan (bv. duurzame visserij).
  4. Spanning tussen ontwikkeling en traditie: de kwestie van inheemse volkeren enhuman zoos. Culturele zienswijzen op natuur. Etnobiologie. De rol van autochtone kennis in natuurbeheer.
  5. De monetarisatie van ecosysteemdiensten.Payment for ecosystem service(PES), voor- en nadelen. De privatisatie van de natuur.
  6. Conservatie, nationale parken, duurzaamheid, en de perceptie en betrokkenheid van lokale gemeenschappen. Ecotoerisme en natuureducatie.
  7. Vraagstukken rond nationaal natuurlijk erfgoed, intellectuele eigendom,access and benefit sharing(het Protocol van Nagoya).


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenAanwezigheid tijdens de colleges en excursie is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is bij het bijwonen van een of meerdere colleges of de excursie, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie".
Extra info

Mondeling examen: individuele bespreking met de coördinerend verantwoordelijke, mondelinge evaluatie van de inzichten verworven tijdens de lessen en excursie.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Reader en Powerpointpresentaties bij de hoorcolleges. Van de studenten wordt verwacht nota's te nemen tijdens de hoorcolleges en excursie.



Eindcompetenties
bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline.

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.