De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Bachelorproject INGenieur - Nucleaire Technologie (3459)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wouter SCHROEYERS 
  
Co-titularis :dr. Bart DREESEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Brigitte RENIERS 
 Prof. dr. Sonja SCHREURS 
 Prof. dr. Wouter SCHROEYERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (9sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
    bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie  
 

Begincompetenties

Situering binnen leerdomein/curriculum: De Bachelorproef vormt het sluitstuk van de academische bacheloropleiding en is dan ook een belangrijke schakel in het curriculum en meer in het bijzonder in het leerdomein Ingenieursvaardigheden. Het opleidingsonderdeel maakt gebruik van de kennis en vaardigheden opgedaan in alle andere opleidingsonderdelen van de bacheloropleiding enbereidt voor op de Masterproef.



Inhoud

COMMUNICATIE (2 SP)

Het aandeel 'communicatie' ondersteunt studenten bij de ontwikkeling van zowel bij academische vaardigheden als professionele competenties. De topics die aan bod komen zijn informatievaardigheden, academische schrijfvaardigheid, presenteren, gespreksvaardigheden, samenwerken, onderhandelen en visualiseren.

BACHELORPROJECT KEUZE 1 (7 SP): Internationale module

De studenten volgen een internationale trainingsmodule uit het aanbod van de CHERNE partners. Een voorbeeld is de MERiBel module georganiseerd door UHasselt.

Het project is een CHERNE activiteit georganiseerd door UHasselt. Het doel van MERiBel is zowel artificiële als natuurlijke contaminaties veroorzaakt door norm-materialen in België uit te meten. De focus ligt niet alleen op meettechnieken maar ook op een beter begrip van schadelijkheid in het milieu door radioactiviteit en eventuele acceptatie. ISIB en UHasselt stellen hiervoor een e-learning module ter beschikking, waarna een week praktische training (excursies en laboratoriumwerk) volgt om de deelnemers met mogelijke problemen van radioactiviteit in het milieu te confronteren. Aansluitend volgt een evaluatie. Buiten ISIB en UHasselt studenten participeren internationale studenten van de CHERNE partners. Om praktische redenen en de beschikbare capaciteit is het aantal deelnemers beperkt tot 12.

Tevens wordt een specifieke bijkomende taak gekozen welke verder wordt uitgewerkt tijdens het academiejaar.

BACHELORPROJECT KEUZE 2 (7 SP)

De studenten in de industriële wetenschappen worden in het laatste jaar van de bacheloropleiding geconfronteerd met het opleidingsonderdeel bachelorproef. Via een stage kunnen de studenten zo proeven van de dagelijkse beroepspraktijk. De stage heeft enerzijds als doel een contact te leggen met de bedrijfsrealiteit. Anderzijds zullen de werkzaamheden tijdens de stageperiode een belangrijke bijdrage leveren tot de vorming van de industrieel ingenieur. Dit trachten we te bereiken door de studenten binnen een bedrijfs- of kennisomgeving en onder professionele begeleiding een afgebakend project te laten realiseren. De studenten krijgen eerst de tijd om een duidelijk beeld te krijgen van de stageplaats en om al een grondige theoretische studie te maken alvorens te beginnen met de praktische stage. Tijdens de stage is het de bedoeling dat de student, vertrekkende vanuit een bepaalde onderzoeksvraag (binnen een bedrijfscontext of in een ingenieurscontext binnen een wetenschappelijke onderzoeksinstelling) zelfstandig, maar onder begeleiding naar oplossingen zoekt. De evaluatie van de bachelorproef gebeurt aan de hand van een mondelinge voordracht van hun project, het geleverde werk op de stageplaats en een schriftelijk rapport.

ADMINISTRATIE

Het tijdig afhandelen van de administratieve verplichtingen voor aanvang van de bachelorproef is de individuele verantwoordelijkheid van de student. Meer info in de Toledocursus.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Paper  
Presentatie  
Rollenspel (simulatie)  
Verslag  
Workshop  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 9,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode26 %
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode26 %
Presentatie
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode26 %
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode22 %
Andere:COMMUNICATIE (2SP): Semester 1: mondelinge/schriftelijke evaluaties tijdens de contacturen. Semester 2: evaluatie van de tekstuele, grafische en mondelinge output.
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie. 2. Een student moet geslaagd zijn (>= 10/20) op het onderdeel Bachelorproject (7SP) om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
Gevolg1. Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij wel een eindresultaat (in afwijking van de examenregeling). Hij ontvangt een 0 voor het onderdeel waaraan hij niet deelnam. 2. Een student die voor het onderdeel Bachelorproject (7SP) niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat op het volledige opleidingsonderdeel maximaal 9/20.
Extra infoPraktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode verwijst naar de stage. Evaluatie voor studenten die de keuze maken voor 'BACHELORPROJECT KEUZE 1 (7 SP): Internationale module'. Voor de internationale module kunnen maximum 2 SP behaald worden ongeacht het aantal gevolgde modules. Permanente evaluatie: De student presenteert in een internationale groep een gedetailleerd verslag van de fieldtrips en een klein verslag van de praktische oefeningen. Er is geen vervangend examen mogelijk voor deze PE van 2SP. Elke afwezigheid dient gewettigd te worden. Bij ongewettigde afwezigheid krijgt de student voor de PE in kwestie een nul. Naargelang van de gevolgde module kan er naast de presentatie gevraagd worden om een portfolio op te stellen. Info hierover staat op de CHERNE-website. Een bijkomende taak van 5 SP wordt uitgevoerd volgens verdeelsleutel die hierboven werd toegelicht. Voor alle onderdelen van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden, die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend, kunnen hierop daarom geen beroep doen. Overdracht van cijfer naar volgend academiejaar van deel communicatie (2 SP): Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie van het deel communicatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch het deel communicatie te hernemen, maar hij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens het eerste contactmoment. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen het deel communicatie opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens het eerste contactmoment navraag te doen naar het behaalde punt op de permanente evaluatie van het vorig academiejaar.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Deel communicatie (2 SP): Enkel tweede examenkans voor de tekstuele en grafische output (semester 2). De punten van de eerste examenkans blijven behouden voor de mondelinge/schriftelijke evaluaties tijdens de contacturen (semester 1) en voor de mondelinge output (semester 2). Deel bachelorproject (7 SP): Er is geen tweede examenkans voor de internationale module van 2SP als de student de keuze maakt voor optie 1 van de bachelorproef. De stageperiode wordt doorlopen middels aaneengesloten werkdagen in juli. De deadlines van indiening en mondeling presentatie worden opgelegd door de coördinator. Verdeling: 1/3 stage, 1/3 paper, 1/3 presentatie.
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Vademecum IIW,Wim Deferme, Bart Dreesen, Karine Evers, Jeroen Lievens, Bram Vandoren,978VADEMECUMIIW
 

Verplicht studiemateriaal
 
  • Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Toledo. Ook alle deadlines zijn hier te vinden.
  • Leidraad Bachelorproef
  • Vakliteratuur, boeken, tijdschriften, e-informatie, ... zijn ter beschikking in de bibliotheken op de campus.
  • Diverse bedrijfsinformatie kan aangeboden worden door het bedrijf of de organisatie.
  • Bachelorproef Keuze 1 Internationale module: elearning lecture and lab notes
 

Opmerkingen
 

Situering binnen leerdomein/curriculum: De Bachelorproef vormt het sluitstuk van de academische bacheloropleiding en is dan ook een belangrijke schakel in het curriculum en meer in het bijzonder in het leerdomein Ingenieursvaardigheden. De bachelorproef bouwt verder op de opgedane kennis en vaardigheden in de opleidingsonderdelen Basic Engineering Skills (1ba), Project Engineering Skills (1ba) en Research Engineering Skills (2ba). De bachelorproef bereidt voor op de Masterproef. 



Eindcompetenties
bachelor in de industriële wetenschappen
  •  EC 
  • EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

     
  •  DC 
  • 3.1 De student kan een relevante onderzoeksvraag opstellen.

      
  •  BC 
  • De student kan een wetenschappelijke probleemstelling formuleren.

    can formulate a scientific research problem.
     
  •  DC 
  • 3.2 De student kan op gestructureerde wijze een technisch-wetenschappelijk project plannen.

      
  •  BC 
  • kan een onderzoeksproject binnen het eigen vakgebied uitvoeren door middel van zelfstudie en teamwork binnen een vooropgesteld k ader en tijdsspanne analyseren, creatief uitwerken en de besluiten zowel schriftelijk als mondeling (vergaderingen,presentaties ) rapporteren.

    kan projectmatig werken: tijdsplanning respecteren, afspraken nakomen, voorbereiding overlegmomenten, ra pportering...

    kan systematisch een portfolio over de uitgevoerde taken en werkzaamhedenbijhouden.

    can carry out a research project within own field of study by means of individual study and teamwork within an imposed framework and time fra me, in a creative manner, can also report about project in an oral and written way (e.g.reports).

    can work project-rel ated: respect time frame, respect agreements, preparation meetings, reporting, ...

    can maintain a portfolio regarding a ssignments and progress in a systematic manner.
     
  •  DC 
  • 3.3 De student kan (op eigen initiatief) actie ondernemen.

      
  •  BC 
  • kan projectmatig werken: tijdsplanning respecteren, afspraken nakomen, voorbereiding overlegmomenten, rapportering.

    kan systematisch een portfolio over de uitgevoerde taken en werkzaamheden bijhouden.

    can work project-related: respecttime frame, respect agreements, preparation meetings, reporting, ...

    can maintain a portfolio regarding assignments and prog ress in a systematic manner.
  •  EC 
  • EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven)

     
  •  DC 
  • 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken.

      
  •  BC 
  • De student kan op basis van aangereikte en zelf verzamelde literatuur een literatuurstudie uitvoeren.

    The student can car ry out a literature study on the basis of the literature provided and collected by him/herself.
     
  •  DC 
  • 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen.

      
  •  BC 
  • is in staat correct informatie te raadplegen, (meet)resultaten te verzamelen en interpreteren en weegt de relevantie van de info rmatiebronnen af.

    is able to conduct research correctly, collect and interpret results and analyze relevance of foundinf ormation
     
  •  DC 
  • 4.3 De student kan correct refereren.

      
  •  BC 
  • De student refereert op correcte wijze naar gebruikte wetenschappelijke bronnen in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie .

    The student correctly refers to used scientific sources in his written and oral communication.
  •  EC 
  • EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren)

     
  •  DC 
  • 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren.

      
  •  BC 
  • De student interpreteert op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie.

    The student interprets measurement results, results from simulations, statistical data and/or technicalinfor mation in a structured way.
     
  •  DC 
  • 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren.

      
  •  BC 
  • De student kan de gevonden informatie analyseren en kritisch verwerken, een synthese maken en hierover rapporteren.

    The s tudent can analyze and critically process the collected information, make a synthesis and report on it.
     
  •  DC 
  • 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen.

      
  •  BC 
  • De student kan de geformuleerde probleemstelling analyseren en opsplitsen in deelproblemen en in functie daarvan een stappenplan opstellen.

    The student can analyse the formulated problem and split it up into sub-problems and draw up a step-by-stepp lan.
  •  EC 
  • EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen)

     
  •  DC 
  • 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren.

      
  •  BC 
  • De student selecteert de meest geschikte oplossingsmethode(s) in functie van de probleemstelling en randvoorwaarden, gebaseerd o p een wetenschappelijke argumentatie.

    kan een probleemstelling formuleren en houdt hierbij niet enkel rekening metde t echnische aspecten maar ook met andere omgevingsvariabelen.

    The student selects the most suitable solution method(s) in f unction of the problem definition and preconditions, based on a scientific argumentation.

    can formulate aresearch prob lem and takes technical aspects as well as other variables into account.
     
  •  DC 
  • 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student voert de gekozen oplossingsmethode correct uit.

    kan theoretische en methodologische kennis creatief en syste matisch toepassen voor het oplossen van concrete problemen.

    The student implements the chosen solution methodcorrectly.< br/>
    can apply theoretical and methodological knowledge creatively and systematically to solve concrete problems.
     
  •  DC 
  • 6.4 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct oplossen.

      
  •  BC 
  • De student lost een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct op.

    The student correctly solves a given pro blem symbolically/parametrically .
  •  EC 
  • EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren)

     
  •  DC 
  • NT 7.2 De student kan de basisprincipes van stralingsbescherming implementeren in specifieke cases.

      
  •  BC 
  • De student implementeert de basisprincipes van stralingsbescherming in specifieke cases.

    The student implements the basic principles of radiation protection in concrete cases.
     
  •  DC 
  • NT 7.3 De student kan milieuproblemen in kaart brengen.

      
  •  BC 
  • kan milieuproblemen binnen het eigen vakgebied implementeren en uitvoeren.

    can implement and implement environmental problems in their own field of expertise.
     
  •  DC 
  • NT 7.4 De student kan nucleaire en chemische analysemethoden nauwkeurig implementeren.

      
  •  BC 
  • kan een breed technisch onderzoeksproject binnen het eigen vakgebied implementeren en uitvoeren.

    can implement and carry out a broad technical research project within its own field of expertise.
     
  •  DC 
  • NT 7.6 De student kan elektronische systemen operationaliseren.

      
  •  BC 
  • kan een breed technisch onderzoeksproject binnen het eigen vakgebied implementeren en uitvoeren.

    can implement and carry out a broad technical research project within its own field of expertise.
     
  •  DC 
  • NT 7.7 De student kan de meest gangbare types van stralingsdetectoren hanteren en deze gepast inzetten bij concrete stralingsmetingen.

      
  •  BC 
  • kan een breed technisch onderzoeksproject binnen het eigen vakgebied implementeren en uitvoeren.

    can implement and carry out a broad technical research project within its own field of expertise.
  •  EC 
  • EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

     
  •  DC 
  • 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid.

      
  •  BC 
  • De student toetst (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten aan de literatuur en de werkelijkheid.

    The student eval uates (calculated, measured or simulated) results according literature and reality.
     
  •  DC 
  • 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project.

      
  •  BC 
  • De student kan de resultaten van zijn onderzoek kritisch evalueren naar juistheid, beperkingen en randvoorwaarden en dit vertale n naar bijkomende experimenten, andere onderzoekslijnen en conclusies. Bovendien is de student zich bewust van onzekerhedenen g renzen van kennis en eigen mogelijkheden.

    The student can critically evaluate the results of his research into correctnes s, limitations and preconditions and translate this into additional experiments, other lines of research andconclusions. Moreov er, the student is aware of uncertainties and limits of knowledge and own possibilities.
     
  •  DC 
  • 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen.

      
  •  BC 
  • is zich bewust van onzekerheden en grenzen van kennis en eigen mogelijkheden.

    is aware of uncertainties and limits of kno wledge and own possibilities.
  •  EC 
  • EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren)

     
  •  DC 
  • 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied.

      
  •  BC 
  • De student kan projectmatig werken en hierover rapporteren in een logboek.

    De student kan over het verrichte onderzoek rapporteren in een Engelstalige wetenschappelijke paper.

    The student can work on a project basis and report on this ina logbook.

    The student can report on the research carried out in a scientific paper written in English.
     
  •  DC 
  • 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied.

      
  •  BC 
  • De student kan over het verrichte onderzoek rapporteren op een mondelinge juryverdediging.

    The student can report on the performed research in an oral defence for a jury.
     
  •  DC 
  • 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren.

      
  •  BC 
  • De student gebruikt moderne digitale tools om zijn projectcommunicatie te verduidelijken.

    De student visuaiseert zijn p roject in een wetenschappelijke poster.

    The student uses modern digital tools to clarify his projectcommunication.
    < br/>The student visualizes his project in a scientific poster.
  •  EC 
  • EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

     
  •  DC 
  • 10.1 De student heeft oog voor en draagt bij tot het bepalen van de werkwijze die best gevolgd wordt om een gemeenschappelijke opdracht aan te pakken.

      
  •  BC 
  • De student kan in individueel of in teamverband een onderzoeksproject binnen het vakgebied van nucleaire technologie plannen en uitvoeren.

    De student kan zijn project verbeteren gebaseerd op de kritische reflectie van de docenten enmedestudenten (peer evaluation).

    The student can plan and carry out a research project in the discipline of nuclear technology, individ ually or as a team.

    he student can improve his project based on the critical reflection of the tutorsand fellow studen ts (peer evaluation).
     
  •  DC 
  • 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product).

      
  •  BC 
  • kan in teamverband werken en gedraagt zich professioneel ten opzichte van zijn teamgenoten, medestudenten, docenten en externen. De student toont interesse en respect voor andere culturen, staat open voor andere standpunten en meningen en houdt hier inzij n communicatie rekening mee.

    can work in a team and takes up responsibility, behaves professionally with regard to his te am members, fellow students, lecturers and externals. The student shows interest and respect for other cultures, is opento othe r points of view and opinions and takes this into account in his communication.
     
  •  DC 
  • 10.3 De student heeft oog voor en draagt bij tot een constructieve sfeer en samenwerking (proces).

      
  •  BC 
  • De student kan de tussentijdse deadlines met betrekking tot het uit te voeren project respecteren.

    he student can respect the interim deadlines relating to the project to be carried out.
     
  •  DC 
  • 10.4 De student kan samenwerken binnen een multidisciplinair team.

      
  •  BC 
  • De student kan in teamverband zijn onderzoeksproject tot een goed einde brengen en kan volledige onderzoeksresultaten voorleggen .

    De student kan de finale deadline met betrekking tot het uit te voeren project respecteren.

    The student isabl e to successfully complete his research project as a team and is able to present complete research results.

    The student can respect the final deadline relating to the project to be carried out.
  •  EC 
  • EC11 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

     
  •  DC 
  • 11.2 De student heeft inzicht en houdt rekening met de belangen van verschillende stakeholders.

      
  •  BC 
  • is zich bewust van omgevingsvariabelen waarbinnen het project moet uitgevoerd worden alsook waar het toegepast zal worden.
    is aware of environmental variables within which the project is to be carried out and where the will be applied.
     
  •  DC 
  • 11.3 De student heeft inzicht in en houdt rekening met de maatschappelijke relevantie en consequenties in het realiseren van een opdracht.

      
  •  BC 
  • toont interesse en respect voor andere culturen, staat open voor andere standpunten en meningen en houdt hier in zijn communicat ie rekening mee. De student is zich ook bewust van het maatschappelijke kader waarbinnen hij werkt.

    shows interest andre spect for other cultures, is open to other points of view and opinions and takes this into account in his communication. The stu dent is also aware of the social framework in which he works.
     
  •  DC 
  • 11.4 De student heeft oog voor en houdt rekening met algemeen aanvaarde sociale en ethische normen in het eigen denken en handelen.

      
  •  BC 
  • toont interesse en respect voor andere culturen, staat open voor andere standpunten en meningen en houdt hier in zijn communicat ie rekening mee. De student is zich ook bewust van het maatschappelijke kader waarbinnen hij werkt.

    shows interest andre spect for other cultures, is open to other points of view and opinions and takes this into account in his communication. The stu dent is also aware of the social framework in which he works.
  •  EC 
  • EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude)

     
  •  DC 
  • 12.1 De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten.

      
  •  BC 
  • De student toont aan dat hij het onderzoekstopic beheerst door gefundeerde antwoorden te geven op gedetailleerde vragen.

    De student kan zijn project verbeteren gebaseerd op de kritische reflectie van de docenten en medestudenten (peerevaluation).

    The student shows that he has mastered the research topic by giving well-founded answers to detailed questions.

    The student can improve his project based on the critical reflection of the tutors and fellow students (peerevaluation).
     
  •  DC 
  • 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...).

      
  •  BC 
  • kan kritisch reflecteren over en bijstellen van eigen werk/inbreng. Is zich bewust van de onzekerheden en grenzen van kennis en geeft blijk van een ingesteldheid tot levenslang leren.

    can critically reflect on and adjust his/her own work/input. Isa ware of the uncertainties and limits of knowledge and shows an attitude towards lifelong learning.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.