Basisvaardigheden in de chemie (3461) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 10,0 | | | Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (0sp) + semester 2 (10sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Chemische evenwichten en kinetica (3311)
|
5.0 stptn |
|
|
|
1.De student(e) verdiept en verwerft vaardigheden in het gebruik van Word, Excel en Python 2.De student(e) verwerft vaardigheden in het zoeken in (semi )wetenschappelijke databanken en het ordelijk klasseren van relevante literatuur 3.De student(e) verwerft vaardigheden in het gericht communiceren, vergader- en presentatietechnieken en in het schriftelijk rapporteren 4.De student(e) verwerft inzichten in veiligheidsaspecten in het labo 5.De student(e) verwerft een aantal praktische vaardigheden en inzichten in elementaire labotechnieken en chemische reacties 6.De student(e) verwerft vaardigheden in het analyseren en kritisch lezen van teksten en het bepalen van de essentie hierin en kan hierover rapporteren 7.De student(e) verwerft vaardigheden in het kritisch evalueren van powerpoint presentaties en het opmaken van een eigen powerpoint presentatie rond een bepaald thema 8. De student(e) kan in groepsverband een project uitvoeren, dit impliceert het opbouwen van het vermogen om een groep te organiseren (leren onderscheiden van doelen, rollen, procedures, relaties) 9.De student(e) kan de resultaten en de presentatie van een groepsproject kritisch beoordelen en bespreken 10.De student(e) verwerft een minimum aan inzicht in het belang van de chemie als basiswetenschap voor de economie en voor de maatschappij 11.De student(e) wordt duidelijk gemaakt dat in het algemeen wat in hun eigen vakgebied bestudeerd wordt deel uitmaakt van een groter geheel, en dat wat binnen dit deelgebied bestaat/gebeurt niet gezien wordt als los van de maatschappij 12.De student(e) wordt duidelijk gemaakt dat wetenschappers mensen zijn, en dat wetenschap bedrijven een menselijk gedrag is, met alle implicaties vandien: dat motivatie, sociale druk, cultuur, emoties, verwachting enz. meebepalen wat men zoekt, hoe men zoekt, wat men ziet/vindt/onthoudt, en wat men daarvan aan anderen meedeelt 13.De student(e) wordt duidelijk gemaakt dat wetenschappelijke mogelijkheden ethische vragen oproepen en dat de wetenschapper dus een belangrijke verantwoordelijkheid draagt, tegenover de maatschappij, maar ook tegenover de wetenschap 14. Aan de hand van eenvoudige chemische experimenten ontwikkelt de student(e) de vaardigheden van accuraat waarnemen
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 10,00
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en dient op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (> of = aan 8/20) te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.Voor alle practica is een goede voorbereiding, deelname en inlevering van de practicaverslagen verplicht. De voorbereiding wordt bij aanvang van ieder practicum beoordeeld (met een voldoende of onvoldoende). Desgevallend wordt de student(e) toegestaan de voorbereiding te herwerken om een voldoende te verwerven. Indien wordt vastgesteld dat de voorbereiding onvoldoende blijft, en/of de student(e) door zijn/haar gedrag een gevaar vormt voor zichzelf of voor medestudenten, dan kan hem/haar de toegang tot het labo worden ontzegd. |
|
|
|
Gevolg | Een student die die om een ongewettigde reden niet heeft deelgenomen aan een of meerdere van de onderdelen van de evaluatie, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt, krijgt als eindresultaat ‘fail’. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen die niet hernomen kunnen worden, wordt een
vervangende opdracht voorzien. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Leidraad "Basisvaardigheden in de chemie" Extra info: Bevat de algemene informatie aangaande het opleidingsonderdeel. Deze leidraad biedt de studenten structuur en schetst de verwachtingen wat activiteiten zoals HC, WZ en practica betreft. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De student(e) beschikt over een studieleidraad met de inleidingen en de omschrijving van de opdrachten en verder zijn op blackboard handouts beschikbaar.
|
|
|
Eindcompetenties bachelor in de chemie
|
- EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten tebegrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 11: De bachelor in de chemie is in staat op een efficiënte manier gegevens op te zoeken, te verzamelen, er de internationaal relevante informatie uit te selecteren en te verwerken. | - EC
| EC 12: De bachelor in de chemie kan projectmatig op een constructieve wijze samenwerken met anderen als lid van een team. | - EC
| EC 13: De bachelor in de chemiehoudt rekeningmet de ethische, morele en wettelijke dimensies van zijn wetenschapsdicipline, haar risicoaspecten in maatschappelijke context, en zal zich ernaar gedragen. | - EC
| EC 14: De bachelor in de chemiehoudt rekening metde maatschappelijke relevantie van de chemie en heeft een notie van zijn/haar inzetbaarheid in het brede (inter)nationalewerkveld. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de chemie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|