De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





E-Health (3473)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Ronald THOELEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 1 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel biedt een overzicht van actuele ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering van de gezondheidszorg en welzijnssector. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt geïllustreerd hoe e-healthtoepassingen bijdragen aan toegankelijkheid, veiligheid, kwaliteit en continuïteit van zorg en gezondheid, evenals aan efficiëntie en productiviteit. Ook bestaande uitdagingen en knelpunten komen aan bod.

Naast een theoretisch kader is er ruimte voor een praktijkgerichte aanpak: studenten werken hands-on aan een e-healthtoepassing, geïnspireerd op een reële nood binnen de life sciences. Tijdens het opleidingsonderdeel kunnen er één of meerdere gastcolleges plaatsvinden waarin specifieke toepassingen en praktijkervaringen worden toegelicht. Studenten ontwikkelen bovendien zelf hardware die inzetbaar is binnen een gezondheidscontext.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Casussessie  
Project  
Werkvormen  
Demonstraties  
Groepswerk  
Paper  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Take-home opdracht
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Presentatie
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode30 %

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Aanvullend studiemateriaal (zoals presentaties en achtergrondteksten) wordt via het elektronisch leerplatform Blackboard ter beschikking gesteld en maakt integraal deel uit van de leerstof.

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Aanbevolen wetenschappelijke artikelen en white papers worden gedeeld via Blackboard ter verdieping bij de projectonderdelen.



Eindcompetenties
master in de informatica
  •  EC 
  • EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes.

  •  EC 
  • EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen).

  •  EC 
  • EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties.

  •  EC 
  • EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken.

  •  EC 
  • EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken.

  •  EC 
  • EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context.

  •  EC 
  • EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen.

  •  EC 
  • EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig.

 

master in de industriële wetenschappen: informatica
  •  EC 
  • EC1 - De master in de industriële wetenschappen informatica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. [people, data literacy and essential software skills]

     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student reflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The student reflects critically on the obstacles and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat voor een interdisciplinair team zijn project voor te stellen.

    The student is capable of an interdi sciplinary team to present his project.
     
  •  DC 
  • DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

      
  •  BC 
  • De student leert samenwerken in een interdisciplinair omgeving met zorgverleners, zorginstellingen, overheden en andere health c are stakeholders.

    The student learns to work together in an interdisciplinary environment with health care providers,hea lth care organizations, governments and other healthcare stakeholders.
     
  •  DC 
  • DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student verwerft inzicht in de mate waarin eHealth kan bijdragen tot een optimalere organisatie van de gezondheidszorg.
    < br/>De student realiseert zich de meerwaarde van eHealth voor interdisciplinair werken tussen zorgverleners,zorginstellingen, o verheden en andere health care stakeholders.

    De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de g ezondheidssystemen te ontwerpen

    Students gain insight into the extent to which eHealth cancontribute to a more optimal o rganization of health care.

    The student realizes the value of eHealth for interdisciplinary work between health care pr oviders, health care organizations, governments and other healthcarestakeholders.

    The student is able to formulate evi dence-based strategies for designing healthcare systems.
  •  EC 
  • EC2 - De master in de industriële wetenschappen informatica beheerst een geheel van kennis en vaardigheden omtrent het ontwerpen van geïntegreerde, resilient softwaresystemen en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. [systeemdenken]

     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student begrijpt actuele en toekomstige elektronische informatiestromen in het domein van e-health.

    The student unders tands the current and future data information flows within the field of e-health applications.
     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student w eet waar welke eHealth info zich bevindt en kan er gebruik van maken.

    The student is able to formulate evidence-basedstr ategies for designing health systems.

    The student knows where eHealth information can be found and is able to use it.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
  •  EC 
  • EC4 - De master in de industriële wetenschappen informatica heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van hedendaagse draadloze en mobiele communicatienetwerken, en kan hierin autonoom initiëren, plannen, kritisch analyseren en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van simulatietechnieken of geavanceerde tools. [connected]

     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student begrijpt welke sensoren afhankelijk van de toepassing het meest adequaat zijn.

    The student understands the right choice of sensor for a specific e-health application.
  •  EC 
  • EC5 - De master in de industriële wetenschappen informatica beheerst een geheel van gespecialiseerde kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van modulaire, geïntegreerde software-systemen die op basis van data-verwerving en data-analyse intelligente beslissingen kunnen nemen, die resilient zijn (veilig, robuust en schaalbaar) en dit binnen een multidisciplinair project met een toegepaste onderzoeks- en/of innovatiecomponent. [intelligent & resilient systems]

     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student begrijpt welke sensoren afhankelijk van de toepassing het meest adequaat zijn.

    The student understands the right choice of sensor for a specific e-health application.
 

master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student reflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The student reflects critically on the obstacles and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat voor een interdisciplinair team zijn project voor te stellen.

    The student is capable of an interdi sciplinary team to present his project.
     
  •  DC 
  • DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

      
  •  BC 
  • De student leert samenwerken in een interdisciplinair omgeving met zorgverleners, zorginstellingen, overheden en andere health c are stakeholders.

    The student learns to work together in an interdisciplinary environment with health care providers,hea lth care organizations, governments and other healthcare stakeholders.
     
  •  DC 
  • DC-M12 geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student verwerft inzicht in de mate waarin eHealth kan bijdragen tot een optimalere organisatie van de gezondheidszorg.
    < br/>De student realiseert zich de meerwaarde van eHealth voor interdisciplinair werken tussen zorgverleners,zorginstellingen, o verheden en andere health care stakeholders.

    De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de g ezondheidssystemen te ontwerpen.

    Students gain insight into the extent to which eHealth cancontribute to a more optimal organization of health care.

    The student realizes the value of eHealth for interdisciplinary work between health care p roviders, health care organizations, governments and other healthcare stakeholders.

    Thestudent is able to formulate ev idence-based strategies for designing healthcare systems.
  •  EC 
  • EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van automatisering en sensortechnologie en signaalverwerking, en kan hierin complexe, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen.

     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student begrijpt welke sensoren afhankelijk van de toepassing het meest adequaat zijn.

    The student understands the rig ht choice of sensor for a specific e-health application.
     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    The student is able to formulate evidence-based strategies for designing health systems.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
  •  EC 
  • EC7 - De Master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT heeft gespecialiseerde kennis en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen van computertechnieken en algoritmen van programmeertalen, en kan hierin initiëren, plannen, kritisch analyseren en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijk fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor actuele technologische ontwikkelingen.

     
  •  DC 
  • DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student begrijpt actuele en toekomstige elektronische informatiestromen in het domein van e-health.

    The student unders tands the current and future data information flows within the field of e-health applications.
     
  •  DC 
  • DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student weet waar welke eHealth info zich bevindt en kan er gebruik van maken.

    De student is in staat om evidence ba sed strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    The student knows where eHealth information canbe found and is able to use it.

    The student is able to formulate evidence-based strategies for designing health systems.
     
  •  DC 
  • DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
     
  •  DC 
  • DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student is in staat om evidence based strategieën te formuleren om de gezondheidssystemen te ontwerpen.

    De student r eflecteert kritisch omtrent de hindernissen en knelpunten die de realisatie van eHealth in de weg staan.

    The studentis a ble to formulate evidence-based strategies for designing health systems.

    The student reflects critically on the obstacl es and bottlenecks that impede the realization of eHealth.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
exchange industriële wetenschappen J
master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT: specialisatie J
master in de industriële wetenschappen: informatica: verbreding J
master informatica profiel Health Informatics J
master informatica volledig keuzepakket J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.