Verkeersonderzoeksmethodologie (3499)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Elke HERMANS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ariane CUENEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Er zijn geen begincompetenties vereist voor dit opleidingsonderdeel.



Inhoud

Studenten maken kennis met verschillende methoden van onderzoek (bijv. vragenlijst), basisbegrippen van onderzoek (bijv. variabele, betrouwbaarheid) en de basis voor het opzetten van een empirisch onderzoek (i.e.,probleemstelling, onderzoeksvragen, keuze van onderzoeksmethode, literatuurstudie). Zowel kwantitatief onderzoek als kwalitatief onderzoek komen hierbij aan bod. Telkens wordt de brug gemaakt naar verkeerskundig onderzoek en komen er toepassingen aan bod die rechtstreeks afkomstig zijn uit bestaand verkeerskundig onderzoek. Daarnaast gaan studenten in de opdracht zelf actief aan de slag met literatuur- en vragenlijstonderzoek. In de rapportering en presentatie van deze opdracht wordt aandacht besteed aan wetenschappelijk rapporteren en presenteren.

Als hoofddoel geldt de student te leren hoe een goed onderzoek op te zetten en erover te rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk. De doelstellingen van dit vak zijn: (1) het verwerven van kennis over het opzetten van een onderzoek, (2) ervaring op doen met het opzetten en uitvoeren van literatuur- en vragenlijstonderzoek, en (3) praktische ervaring en oefening krijgen in de vaardigheden van rapporteren en communiceren in de academische context.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Huiswerktaken  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Kwartiel 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode35 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode15 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de presentatie een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Presentatie
Schriftelijk examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor het examen een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Gesloten-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

Het tijdig indienen en presenteren van de vereiste opdracht (nl. paper en presentatie) is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen.

Gevolg

Het niet of laattijdig indienen en/of presenteren van de verplichte opdracht (nl. paper en presentatie) kan leiden tot een 0 voor het specifiek (deel)opleidingsonderdeel.

Extra info

Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Methodologie van de sociale wetenschappen: een inleiding, Henk Roose & Bart Meuleman, 2021, Skribis

ISBN: 9789463969710

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Niet van toepassing,
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het volgende studiemateriaal maakt ook deel uit van de examenstof:

  • Slides behandeld tijdens de hoorcolleges
  • Leerstof behandeld tijdens de werkzittingen
  • Overig materiaal dat in het kader van het vak ter beschikking gesteld wordt via Blackboard.

 

 

Aanbevolen literatuur
  How to write and publish a scientific paper,Robert Day & Barbara Gastel,7th revised edition,Cambridge University Press,1107670748
 

Verplichte software
 

Software 1: Qualtrics, Voorzien door UHasselt, Laptop student

Aanbevolen software: Microsoft Excel, Laptop student

Aanbevolen software: referentiesoftware zoals Endnote 20, voorzien door UHasselt, beschikbaar op laptop student.



Eindcompetenties
bachelor in de mobiliteitswetenschappen
  •  EC 
  • EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen.

     
  •  DC 
  • DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om.

  •  EC 
  • EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe.

     
  •  DC 
  • DC1: De student kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur opzoeken, beoordelen en samenvatten i.f.v. de kennis die nodig is.

     
  •  DC 
  • DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten.

  •  EC 
  • EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines.

     
  •  DC 
  • DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt.

  •  EC 
  • EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren.

     
  •  DC 
  • DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren.

  •  EC 
  • EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier.

     
  •  DC 
  • DC2: De student handelt volgens de deontologische codes van onderzoek.

 

schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen/master of transportation sciences
  •  EC 
  • EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen.

     
  •  DC 
  • DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om.

  •  EC 
  • EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe.

     
  •  DC 
  • DC1: De student kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur opzoeken, beoordelen en samenvatten i.f.v. de kennis die nodig is.

     
  •  DC 
  • DC5: De student kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren en interpreteren, al dan niet met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten.

  •  EC 
  • EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines.

     
  •  DC 
  • DC4: De student formuleert een duurzame oplossing waarin hij/zij de relevante kennis en inzichten samenbrengt.

  •  EC 
  • EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren.

     
  •  DC 
  • DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren.

  •  EC 
  • EC8: De afgestudeerde handelt en reflecteert op een ethische en duurzame manier.

     
  •  DC 
  • DC2: De student handelt volgens de deontologische codes van onderzoek.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen J
schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.