Psychologie en groepsdynamica (3510) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: semester 2 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
De student weet wat een kritisch literatuuroverzicht is.
De student kan wetenschappelijke literatuur opzoeken en bronnen kritisch beoordelen.
De student kan verwijzen naar bronnen in de tekst en in het literatuuroverzicht met behulp van EndNote.
De student weet wat met plagiaat wordt bedoeld.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Psychologie en Groepsdynamica wil studenten competenties laten verwerven op het gebied van psychologie en groepsdynamica. Ten eerste dient de student de theoretische basisconcepten uit de psychologie te begrijpen, zoals van waarnemingsprocessen, persoonlijkheid, leren, zelfperceptie en sociale perceptie, sociale beïnvloeding, motivatie, emoties, en stress. Ten tweede dient de student een grondig inzicht te hebben in een aantal basisconcepten uit de groepsdynamica zoals de kenmerken van groepen, groepsdoelen, communicatie, groepsfuncties, feedback in taakgroepen, conflicthantering en teamontwikkeling. Naast al deze eerder inzichtelijke doelstellingen, moet de student ook effectief in groep kunnen samenwerken en de theoretische concepten uit groepsdynamica en sociale psychologie kunnen identificeren in de eigen werkgroep (project), ze kunnen toepassen en zo nodig benutten om bij te sturen. In functie van het integreren van de hiervoor genoemde inzichten wordt in het kader van een projectwerk een verkennend onderzoek in kleine teams uitgevoerd. De theorie van groepsdynamica wordt toegepast aan de hand van reflectieopdrachten over de teamwerking.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen, nl. een schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (30%), en een schriftelijk examen tijdens de examenperiode (70%). Voor beide onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier F fail. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een student niet geslaagd is in eerste zittijd, dient het
schriftelijk examen van beide examenonderdelen (psychologie en
groepsdynamica) herkanst te worden. De punten op het projectwerk worden
overgedragen naar het tweedekansexamen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Psychologie, Marc Brysbaert, OWL Press
ISBN: 9789463936330 |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Syllabus groepsdynamica Extra info: |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
EndNote video Syllabus groepsdynamica Handleiding projectwerk Studieleidraad Psychologie en Groepsdynamica |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
- EC
| EC 01: De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| EC 03: De bachelor TEW werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| EC 05: De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| EC 15: De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| EC 17: De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|