De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Bedrijfskunde (3511)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Laura HOEKX 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Marijke SWENNEN 
 dr. Rik VANHEES 
 Prof. dr. Silia MERTENS 
 De heer Stijn BRICHAU 
 De heer Toon MOONS 
 Prof. dr. Wim MARNEFFE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Geen begincompetenties vereist.



Inhoud

Bedrijfskunde is een inleidend vak dat studenten een antwoord moet bieden op de brede vraag: "Wat is een bedrijf?". Het vak biedt een algemeen kader waar andere vakken uit de opleiding aan 'opgehangen' kunnen worden. Zowel de omgeving waarin een bedrijf functioneert alsook het reilen en zeilen in een bedrijf zelf worden aangekaart in dit multidisciplinair vak.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm 100% schriftelijk gesloten boek examen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Tijdens het vak bedrijfskunde wordt gebruik gemaakt van studiemateriaal dat via blackboard ter beschikking gesteld zal worden



Eindcompetenties
bachelor handelsingenieur
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin)

     
  •  DC 
  • De student kan zelfstandig de theoretische inzichten opgedaan in de hoorcolleges toepassen op (fictieve en reële) praktijkcases en hier ook nieuwe inzichten uit afleiden.
  •  EC 
  • EC 10: De bachelor HI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness)

     
  •  DC 
  • De student is zich bewust van hoe de omgeving waarin een organisatie opereert deze organisatie kan beïnvloeden en visa versa.
     
  •  DC 
  • De student kan een omgevingsanalyse maken en hierbij de nodige stakeholders detecteren.
  •  EC 
  • EC 13: De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

     
  •  DC 
  • De student is in staat om de inzichten opgedaan in de hoorcolleges (rond thema's als "economische omgeving", "strategie", "governance", e.a.) toe te passen op situatieschetsen in fictieve en reële cases en hier de nodige kritische analyse van te maken.
  •  EC 
  • EC 15: De bachelor HI kan de technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, evalueren en optimaliseren, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties)

     
  •  DC 
  • De student kan de bedrijfsprocessen van een organisatie in kaart brengen.
 

bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin)

     
  •  DC 
  • De student kan zelfstandig de theoretische inzichten opgedaan in de hoorcolleges toepassen op (fictieve en reële) praktijkcases en hier ook nieuwe inzichten uit afleiden.
  •  EC 
  • EC 10: De bachelor BI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness)

     
  •  DC 
  • De student is zich bewust van hoe de omgeving waarin een organisatie opereert deze organisatie kan beïnvloeden en visa versa.
     
  •  DC 
  • De student kan een omgevingsanalyse maken en hierbij de nodige stakeholders detecteren.
  •  EC 
  • EC 13: De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

     
  •  DC 
  • De student is in staat om de inzichten opgedaan in de hoorcolleges (rond thema's als "economische omgeving", "strategie", "governance", e.a.) toe te passen op situatieschetsen in fictieve en reële cases en hier de nodige kritische analyse van te maken.
  •  EC 
  • EC 15: De bachelor BI kan de informatiestromen en de technologische- en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties)

     
  •  DC 
  • De student kan de bedrijfsprocessen van een organisatie in kaart brengen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar handelsingenieur/handelsingenieur in de beleidsinformatica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.