Marketing analytics (3516)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sandra STREUKENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Beleidsstatistiek (1738) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student moet de meest voorkomende statistische technieken (zoals t-testen, ANOVAs en regressie analyse) beheersen zowel qua betekenis, uitvoeren met behulp van software, en interpretatie van de resultaten.



Inhoud

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

Een uitdaging waar heel wat (marketing) managers vandaag de dag mee te maken hebben, is het creëren van bruikbare inzichten uit de grote hoeveelheid data waarover ze beschikken. Het hebben van de juiste vaardigheden om data te analyseren en te vertalen in waardevolle inzichten zorgen ervoor dat een bedrijf klantgerichter en competitiever kan zijn en blijven.

In dit opleidingsonderdeel staat het verwerven van deze cruciale vaardigheden centraal. Naast het verwerven van inzichten in de uitdagingen die data analyse met zich meebrengt, zal vooral aandacht worden besteed aan het verkrijgen van hands-on ervaring in het analyseren van data om de resultaten te vertalen in waardevolle strategische inzichten.

Concrete onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Wat is marketing analytics en hoe draagt het bij aan het goed functioneren van de onderneming
  • De juiste balans tussen waarde voor de klant en waarde voor de onderneming
  • Importance-performance analyse
  • Kwantitatieve analyse voor New Product Development
  • Segmentatie-analyse
  • Experimenten om marketing acties te evalueren


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Multivariate Data Analysis,Hair, J.F., Black, W.C., Anderson, R.E., and Babin, B.J.,laatste editie,Pearson Education Limited.,9781292021904,dit boek wordt ook gebruikt bij het verplichte HI-vak "Bedrijfseconomische toepassingen van multivariate data analyse"
 

Verplicht studiemateriaal
 

Studiemateriaal ter beschikking gesteld via Blackboard.

 

Opmerkingen
 

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste master handelsingenieur - marketing intelligence J
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor Marketing Intelligence J
2de masterjaar handelsingenieur optie Marketing Intelligence J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.