Marketing analytics (3516) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Beleidsstatistiek (1738)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
|
De student moet de meest voorkomende statistische technieken (zoals t-testen, ANOVAs en regressie analyse) beheersen zowel qua betekenis, uitvoeren met behulp van software, en interpretatie van de resultaten.
|
|
|
|
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.
Een uitdaging waar heel wat (marketing) managers vandaag de dag mee te maken hebben, is het creëren van bruikbare inzichten uit de grote hoeveelheid data waarover ze beschikken. Het hebben van de juiste vaardigheden om data te analyseren en te vertalen in waardevolle inzichten zorgen ervoor dat een bedrijf klantgerichter en competitiever kan zijn en blijven.
In dit opleidingsonderdeel staat het verwerven van deze cruciale vaardigheden centraal. Naast het verwerven van inzichten in de uitdagingen die data analyse met zich meebrengt, zal vooral aandacht worden besteed aan het verkrijgen van hands-on ervaring in het analyseren van data om de resultaten te vertalen in waardevolle strategische inzichten.
Concrete onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Wat is marketing analytics en hoe draagt het bij aan het goed functioneren van de onderneming
- De juiste balans tussen waarde voor de klant en waarde voor de onderneming
- Importance-performance analyse
- Kwantitatieve analyse voor New Product Development
- Segmentatie-analyse
- Experimenten om marketing acties te evalueren
|
|
|
Semester 2 (6,00sp) Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Eerder aangekochte verplichte handboeken |
| |
Multivariate Data Analysis,Hair, J.F., Black, W.C., Anderson, R.E., and Babin, B.J.,laatste editie,Pearson Education Limited.,9781292021904,dit boek wordt ook gebruikt bij het verplichte HI-vak "Bedrijfseconomische toepassingen van multivariate data analyse" |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Studiemateriaal ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie. |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste master handelsingenieur - marketing intelligence
|
J
|
|
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor Marketing Intelligence
|
J
|
|
2de masterjaar handelsingenieur optie Marketing Intelligence
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|