Business model design (3526)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Benoit DEPAIRE 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. Geert TEWISSEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student kan de bevindingen van projectwerk overzichtelijk communiceren via een mondelinge presentatie al dan niet ondersteund door een slidedeck presentatie.
De student kan open exploratie-opdracht vertalen naar concrete taken die in teamverband uitgevoerd moeten worden.
De student kan in teamverband samenwerken.



Inhoud

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

Een Business Model beschrijft hoe een onderneming zijn activiteiten en resources organiseert om waarde te creëren de welke tegemoet komt aan specifieke noden van de klant en waarmee het opbrengsten kan genereren op een schaalbare en duurzame manier. De dag van vandaag wordt het potentieel van IT steeds vaker in zulke business modellen gebruikt om IT-gerelateerde producten/diensten aan te bieden of IT op een innovatieve wijze te hanteren voor een niet-IT product/dienst.

De basis van ieder business model is het onderliggende Value Proposition. Het waardevoorstel (Value Proposition) beschrijft zowel het klantensegment, de relevante behoefte of opportuniteit en de oplossing in de vorm van een product of dienst. De weg van een probleem/opportuniteit of een initieel idee voor een product en/of dienst tot een goede en gevalideerde Value Proposition is echter lang en vol valkuilen. Deze cursus reikt de studenten daarom een gestructureerde methode en diverse technieken aan voor de initiële zoekfase waar alle (tech-)startups doorheen gaan. Tijdens deze fase moeten de oprichters op zoek gaan naar een geschikt product-market fit en moet men dit omvormen tot een Value Proposition dat kan leiden tot een levensvatbaar Business Model.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere (Engels)100% Individuele opdracht met mondelinge verdediging

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting (Engels)100% Individuele opdracht met mondelinge verdediging
 

Opmerkingen
 

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica J
master informatica volledig keuzepakket J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.