Statistiek voor bedrijfskundigen 2 (3534)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Koen LUWEL 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Bram VANCRAEYNEST 
 Prof. dr. Koen LUWEL 
 Mevrouw Laetitia DILLEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Statistiek voor bedrijfskundigen 1 (3275) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

Begincompetenties beschrijvende statistiek:

  • De student kent het verschil tussen kwantitatieve en kwalitatieve variabelen, deze laatste inclusief nominale en ordinale variabelen, en kan voorbeelden van elke soort variabele geven.
  • De student kan voor elk van deze soorten variabelen een geschikte grafische voorstelling (histogram, boxplot, staafdiagram, taartdiagram, spreidingsdiagram) van een dataset met gegevens geven.
  • De student kan het gemiddelde en de standaardafwijking van een dataset met gegevens van een kwantitatieve variabele berekenen en interpreteren.

Begincompetenties kansrekenen:

  • De student weet wat een discreet of een continu kansmodel is en kan eenvoudige kansen (zoals de kans op het gooien van een even aantal ogen met een dobbelsteen) berekenen.
  • De student kent het begrip toevalsvariabele en kan voor elk van de soorten kansmodellen een grafische voorstelling (staafdiagram of grafiek van de kansdichtheid) maken.
  • De student weet wat de kanstabel (discreet) of de verdeling (continu) is van een toevalsvariabele en kent specifiek de normale en de binomiale verdeling, deze laatste inclusief de Bernoulli verdeling.
  • De student begrijpt wat de verwachte waarde en de standaardafwijking van de verdeling van een toevalsvariabele zijn. De student weet wat de verwachte waarde en de standaardafwijking van een normaal of een binomiaal verdeelde toevalsvariabele zijn, deze laatste inclusief een Bernoulli verdeelde toevalsvariabele.
  • De student kan (met behulp van een grafisch rekentoestel) kansen berekenen voor een normaal verdeelde en voor een binomiaal verdeelde toevalsvariabele. Omgekeerd kan de student (met behulp van een grafisch rekentoestel) voor een normaal verdeelde en voor een binomiaal verdeelde toevalsvariabele ook waarden berekenen van de toevalsvariabele die horen bij een gegeven kans.
  • De student weet wat een gestandaardiseerde normaal verdeelde toevalsvariabele is en kan een normaal verdeelde toevalsvariabele standaardiseren.
  • De student begrijpt wat een normaal kwantiel diagram is, kan deze voorstelling met een grafisch rekentoestel maken voor een gegeven dataset en kan deze voorstelling interpreteren.

Begincompetenties verklarende statistiek:

  • De student weet wat een enkelvoudig aselecte steekproef is.
  • De student weet wat de verwachtingswaarde en de standaardafwijking is van een gemiddelde van onafhankelijke identiek verdeelde toevalsvariabelen en kan deze berekenen en interpreteren.
  • De student weet dat het gemiddelde van onafhankelijke identiek normaal verdeelde toevalsvariabelen ook normaal is. De student kent de centrale limietstelling en kan deze toepassen op een gemiddelde van onafhankelijke identiek verdeelde toevalsvariabelen, rekening houdend met de voorwaarden.


Inhoud
  • Steekproefverdelingen
  • Het concept "betrouwbaarheidsinterval"
  • Het concept "significantietoets"
  • Betrouwbaarheidsintervallen en toetsen gebaseerd op de t-verdeling
  • Betrouwbaarheidsintervallen en toetsen  voor 2 populatiegemiddelden
  • Betrouwbaarheidsintervallen en toetsen voor populatieproporties
  • Eenwegs-ANOVA
  • Chi-kwadraattoetsen
  • Enkelvoudige lineaire regressie
  • Meervoudige lineaire regressie


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Open vragen
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingGebruik van formularium en rekentoestel type TI-83/84 is toegestaan.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Statistiek,James T. McClave, P. George Benson en Sytse Knypstra,editie 12,Pearson,9789043033466
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Gedrukt door boekhandel XoD

Cursus 1:

Subtitel: Statistiek voor bedrijfskundigen 2/Schakel
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

rekentoestel type TI-83/84



Eindcompetenties
bachelor in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 08: De bachelor handelswetenschappen selecteert en implementeert onder begeleiding wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 09: De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de handelswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.