Inleiding tot marketing en strategie (3535)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Lieve DOUCE 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Klara VROLIX 
 Mevrouw Maaike VEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Topics die aan bod komen:

  • Wat is strategie?
  • Wat is marketing?
  • De marketingomgeving
  • Marketingonderzoek
  • Koopgedrag van consumenten en bedrijven
  • Marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering
  • Marketinginstrumenten


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Casestudy  
Huiswerktaken  
Oefeningen  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Casus
Meerkeuzevragen
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Marketing: De essentie, Kotler & Armstrong, 15de editie, Pearson

ISBN: 9789043040686 



Eindcompetenties
bachelor in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)

     

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor handelswetenschappen identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor handelswetenschappen houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor handelswetenschappen is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor handelswetenschappen kan academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van managementvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 15: De bachelor handelswetenschappen kan opportuniteiten voor waardecreatie voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen identificeren en analyseren.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de handelswetenschappen J
schakelprogramma handelswetenschappen: andere opleidingen J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba accountancy-fiscaliteit J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba financiering-verzekeringswezen J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba logistiek management J
voorbereidingsprogramma handelswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.