Ondernemerschap (3538)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Pieter VANDEKERKHOF 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Berdien ROBINNE 
 Mevrouw Sofie MEERTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student kan de activiteiten, strategie, organisatie en leiding van een bedrijf beschrijven



Inhoud

Het opleidingsonderdeel ondernemerschap beoogt de studenten te leren hoe men een business idee kan ontwikkelen en hoe men dit idee formuleert. Een belangrijk onderdeel van dit proces is het beheersen en gebruiken van het Business Model Canvas. Tevens worden de verschillende elementen van een ondernemingsplan toegelicht en leren de studenten hoe men een aangereikt ondernemingsplan kan beoordelen. Ook de evolutie van startup naar groeibedrijf en de bijhorende uitdagingen komen aan bod.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkvormen  
Casestudy  
Discussies /debat  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Tijdens het vak ondernemerschap wordt gebruik gemaakt van studiemateriaal dat via blackboard ter beschikking gesteld zal worden

 

Aanbevolen literatuur
  Business Model Generatie,Alexander Osterwalder & Yves Pigneur,NL editie,Vakmedianet,9789013074086


Eindcompetenties
bachelor in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)

     

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor handelswetenschappen kan academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van managementvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 15: De bachelor handelswetenschappen kan opportuniteiten voor waardecreatie voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen identificeren en analyseren.

  •  EC 
  • EC 16: De bachelor handelswetenschappen kan de voordelen en risico's verbonden aan een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen benoemen.

  •  EC 
  • EC 17: De bachelor handelswetenschappen kan de nodige (im)materiële middelen identificeren in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de handelswetenschappen J
schakelprogramma handelswetenschappen: gemeenschappelijk deel J
voorbereidingsprogramma handelswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.