Methodiek van Organische synthese (3555) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 4,0 | | | Periode: semester 1 (4sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Organische chemie 2 (2816)
|
3.0 stptn |
|
|
Practicum Farma en Fijnchemie (5581)
|
4.0 stptn |
|
|
|
Kennis van de courante reactiemechanismen in de organische chemie.
|
|
|
Cursus Methodiek van Organische synthese: - Hoofdstuk 1: Organische Synthese: Inleiding
- Hoofdstuk 2: Beschermende groepen
- Hoofdstuk 3: Opbouwreacties
- Hoofdstuk 4: Cyclisatiereacties
- Hoofdstuk 5: Retrosynthetische analyse
- Hoofdstuk 6: Bereiding en toepassingen van aromatische koolwaterstoffen
- Hoofdstuk 7: Bereiding en toepassingen van aromatische stikstofverbindingen
- Hoofdstuk 8: Bereiding en toepassingen van aromatische halogeniden en alcoholen
- Hoofdstuk 9: Bereiding en toepassingen van aromatische carbonylverbindingen
- Hoofdstuk 10: Bereiding en toepassingen van heterocyclische verbindingen
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Tijdens het examen wordt een gegevensbundel ORG3 ter beschikking gesteld van de student. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Methodiek van de Organische Synthese, Etienne Van Hoof & Leen Thomassen Extra info: |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum Dit vak behoort tot de subleerlijn basiswetenschappen in de leerlijn industriële (bio-)chemische processen en maakt deel uit van de optie farma en fijnchemie. In het kader van een brede algemene, wetenschappelijke en technische vorming hoort organische chemie als wetenschappelijke discipline tot de opleiding van elke ingenieur in de chemie en de biochemie. De student moet voldoende basiscompetenties in organisch chemische begrippen en technieken verwerven, waarbij een beperkt gedeelte feitenkennis onontbeerlijk is. De nadruk ligt echter veeleer op abstractievermogen, een systematische probleemaanpak en op logische redeneervaardigheden, en op het zelfstandig toepassen van de verworven kennis voor het aanpakken en oplossen van technische en wetenschappelijke problemen. Relatie met Onderzoek Het opleidingsonderdeel "Methodiek van de Organische Synthese" stelt resultaten van onderzoek voor, met vaak een directe verwijzing naar de onderzoeker zelf. Studenten moeten er uiteindelijk toe komen om onderzoeksgerelateerde opdrachten uit te voeren, meer bepaald door het uitwerken van een syntheseschema voor relatief eenvoudige organische verbindingen. Relatie met het werkveld Kennis en toepassingsmogelijkheden van de belangrijkste organische reacties is een essentieel onderdeel in organische onderzoeksgroepen, maar ook in bedrijven waar organische verbindingen voor allerlei toepassingen worden gesynthetiseerd. Kennis van de reacties laat toe om geschikte, soms alternatieve, synthesewegen voor organische verbindingen uit te stippelen. |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
|
|
master in de industriële wetenschappen: chemie
|
- EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse chemische industriële processen en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor selectie van materialen, verpakking, duurzaamheid,veiligheid, milieu en kringloopsluiting, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kent de reactieve groepen van organische moleculen, reactiewegen, reactiemechanismen en reactietypes. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student begrijpt reactiviteit van organische moleculen en kan op basis hiervan de mogelijk optredende reacties en reactiewegen voorspellen. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan:
- aan de hand van gegeven reagentia de meest gepaste reactieweg voorstellen en kan het reactiemechanisme uitschrijven.
- uitgaand van het gewenste product, via retrosynthese de nodige reactiestappen bepalen om vanuitbasischemicaliën tot dit product te geraken.
- zijn reactieweg vergelijken met deze van anderen (eventueel voorgesteld door AI software) en beargumenteren welke de beste reactieweg is.
| | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student controleert kritisch elke tussenstap en het eindresultaat op zijn waarheidsgehalte. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: chemie optie duurzame procestechnologie
|
J
|
master in de industriële wetenschappen: chemie optie farma en fijnchemie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|