De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Biomedische neurowetenschappen (3610)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Esther WOLFS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ilse DEWACHTER 
 Prof. dr. Jean-Michel RIGO 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Annelies VANHEEL 
 De heer Art JANSSEN 
 Prof. dr. Bert BRONE 
 Prof. dr. Elke CLYNEN 
 Prof. dr. Ivo LAMBRICHTS 
 Mevrouw Jana HARDY 
 dr. Karen LIBBERECHT 
 Mevrouw Nuran CAZ 
 dr. Paul HEEFFER 
 De heer Peter BOGAERTS 
 dr. ir. Quirine SWENNEN 
 Mevrouw Sara FIETEN 
 dr. Sofie KESSELS 
 Mevrouw Steffie HASEVOETS 
 Prof. dr. Wim PINXTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 7,0
  
Periode: kwartiel 1 (7sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

De student(e) heeft inzicht in de normale macroscopische bouw van het centrale zenuwstelsel, de bloedvoorziening, de vliezen en kan de bestudeerde structuren herkennen en aanduiden op (beelden van) humane preparaten.

De student(e) kan de relevante celtypes in het zenuwstelsel herkennen op licht- en elektronenmicroscopisch niveau.

De student(e) kan de voornaamste neurale structuren herkennen en vergelijken bij proefdieren, dit zowel macroscopisch als microscopisch.

De student(e) heeft inzicht in de relatie tussen de verschillende celtypes van het zenuwstelsel en hun micro-omgeving.

De student(e) heeft inzicht in de structuur en de werking van het somatosensorische systeem.

De student(e) heeft inzicht in de controlemechanismen van de motoriek.

De student(e) weet hoe de beeldvorming door het oog gebeurt.

De student(e) kent de optica van het visuele systeem.

De student(e) heeft inzicht in bouw en functie van de gespecialiseerde zintuigen. Hij/zij weet hoe de informatie afkomstig van de zintuigen de gespecialiseerde corticale zones bereikt.

De student(e) heeft inzicht in de cellulaire en moleculaire achtergronden van de ontwikkeling en de veroudering van het zenuwstelsel. Hierbij komen o.m. celproliferatie, celmigratie en - differentiatie, axonale groei, vorming van synapsen en celdood aan bod.

De student(e) heeft begrip van de hogere functies van het centrale zenuwstelsel , waaronder geheugen, met inbegrip van hun moleculaire achtergrond.

De student(e) heeft inzicht in de cellulaire en moleculaire achtergronden van neurodegeneratieve ziektes zoal ziekte van Parkinson, Chorea Huntington, perifere zenuwschade, ruggenmergletsels, traumatische hersenschade.

De student(e) kan veilig omgaan met preparaten en infectieuze agentia.

De student(e) heeft inzicht in zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om met de kennis en ervaringen uit de snijzaal professioneel om te gaan.

De student(e) heeft kennis van ethische kwesties in de neurowetenschappen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 7,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenAanwezigheid tijdens de volgende 3 practica is verplicht: microscopie oog, toepassingen optica, en microscopie rattenhersenen.
GevolgStudenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer van deze 3 practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N-ongewettigd afwezig en dienen dit practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Neuroscience: Exploring the Brain (International Edition), Mark Bear, Michael Paradiso, Barry W. Connors, 5th edition, Lippincott Williams&Wilkins

ISBN: 9781284286878

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

Human Histology,A. Stevens, J. Lowe, 6de editie

Grant's Atlas of Anatomy,Agur, AMR & Dalley AF,16th,Williams & Wilkins Europe Ltd,Er mag ook een andere atlas gebruikt worden

Medical Physiology,W.F. Boron, E.L. Boulpaep,3rd,Saunders

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Studieleidraad
Extra info:

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Digitale tools voor anatomie via de E-bronnen van de universiteitsbibliotheek (https://bibliotheek.uhasselt.b e/nl > e-bronnen > anatomy in zoekterm) :

- Acland’s video atlas of human anatomy

- Human Anatomy Atlas (daarbij hoort ook een app voor op de smartphone: Visible body app). Deze app wordt best op de campus via het UHasselt netwerk geïnstalleerd, en via de link van de universiteitsbibliotheek. Op deze manier hebben de studenten gratis toegang tot dit materiaal.



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen]
  •  EC 
  • EC 02. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. [Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen)]
  •  EC 
  • EC 04. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. [Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen]
  •  EC 
  • EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 09. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. [Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
  •  EC 
  • EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. [Leerlijn 10: Internationale dimensie]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J
schakelprogramma master biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.