De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Klinische microbiologie (3619)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. Dr. Koen MAGERMAN 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Annelies VANHEEL 
 Mevrouw Flore WOUTERS 
 Mevrouw Janne VERREYCKEN 
 De heer Jeroen GUNS 
 Prof. dr. Kris JANSSENS 
 Mevrouw Serina RUBIO 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: kwartiel 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

De student heeft kennis en inzicht in:

- Morfologie, metabolisme, groei en genetica van micro-organismen (bacteriën, virussen, schimmels en gisten, parasieten, prionen)

- Interacties van micro-organismen met de mens (microbioom, kolonisatie en infectie)

- De bestrijding van micro-organismen: het voorkomen en behandelen van infectieziekten(infectiepreventie en antibiotica)

- De detectie van micro-organismen

De student verwerft kennis en vaardigheden in:

- Het uitvoeren en interpreteren van een antibiogram in functie van de geschikte behandeling

- Het isoleren van verschillende ziekteverwerkers met behulp van geschikte voedingsbodems

- Het identificeren van micro-organismen, onder andere op basis van biochemische, morfologische, serologische en genetische kenmerken

- Het identificeren van bacteriën met behulp van verschillende technieken en de voor-en nadelen van deze technieken (incl. MALDI-TOF MS en Sequencing)



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Onderwijsgroep  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Verslag
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode5 %
Andere:Functioneren in onderwijsgroep
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen85 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. 2. Practicumverslagen moeten steeds ingediend worden 3. Het bijwonen van de PGO-sessies is verplicht. De student mag maximaal 1 maal ongewettigd afwezig zijn 4. Het bijwonen van de workshop 'literatuuronderzoek en bronvermelding' is verplicht
Gevolg1, 2, 3 en 4. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, op minstens 1 PGO-sessie, of de workshop, of studenten die een practicumverslag niet indienen, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N-ongewettigd afwezig en dienen dit practicum/PGO-sessie het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De deelpunten van het functioneren in de onderwijsgroep worden behouden van eerste examenkans. Hiervoor is geen mogelijkheid tot herkansing.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Studieleidraad
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

Wetenschappelijke artikels en leesmateriaal (Nederlands en Engels) ter beschikking gesteld via Blackboard

 

Aanbevolen literatuur
 

Leerboek microbiologie en infectieziekten, A.I.W. Hoepelman, A.C.M Kores, K. Lagrou, J.C.H. Van der Hilst en H.F.L. Wertheim, druk 5, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036829434



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen]
  •  EC 
  • EC 02. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. [Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen)]
  •  EC 
  • EC 03. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. [Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving]
  •  EC 
  • EC 04. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. [Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen]
  •  EC 
  • EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 06. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 07. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 08. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 09. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. [Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen]
  •  EC 
  • EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. [Leerlijn 7: Communiceren en presenteren]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
  •  EC 
  • EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. [Leerlijn 10: Internationale dimensie]
  •  EC 
  • EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.