De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Metabolisme (3622)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Bert OP 'T EIJNDE 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ann CUYPERS 
 Prof. dr. Geert-Jan GRAULUS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Annelies VANHEEL 
 Prof. dr. Benjamin OTTENBOURGS 
 De heer Brent VAN BALLAER 
 dr. Charlotte COSEMANS 
 Prof. dr. David CASSIMAN 
 ir. Ediz GARIP 
 dr. Isabeau VANBUEL 
 Mevrouw Jasmine COLEMONT 
 De heer Jen VANHERLE 
 dr. Kris KUNNEN 
 Mevrouw Lena FONTEYN 
 dr. Michiel HUYBRECHTS 
 Mevrouw Nahal GHANEMNIA 
 De heer Niels GEYSMANS 
 dr. ir. Quirine SWENNEN 
 De heer Seb TOMBEUR 
 De heer Siebe INDESTEGE 
 dr. Wouter FRANSSEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 8,0
  
Periode: kwartiel 3 (8sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud
    • De student(e) heeft kennis van en inzicht in reactiekinetiek en bij uitbreiding in de verzadigingskinetiek van Michaelis-Menten enzymen en van allosterische enzymen.
    • De student(e) heeft kennis van en inzicht in de strategieën om de enzymactiviteit te regelen.
    • De student(e) heeft kennis van en inzicht in het suiker-, vet- en stikstofmetabolisme van de mens (de belangrijkste metabole paden, hun (hormonale) regeling, wisselwerking en compartimentering) alsook van de energiesystemen gangbaar in mens en plant.
    • De student(e) heeft kennis van en inzicht in de metabole adaptaties in functie van de geleverde inspanning ter bewaring van de energiehomeostase in de cel.
    • De student(e) heeft kennis van en inzicht in de systemische metabole adaptaties in functie van de voedingstoestand ter bewaring van de glucose- en lipidenhomeostase met inbegrip van het belang van endocriene hormonen in dit gebeuren.
    • De student(e) heeft kennis van en inzicht in de systemische metabole adaptaties bij een toestand van gestoorde glucosehomeostase (diabetes mellitus type I en type II).
    • De student(e) leert deels gestuurd via opgegeven leerdoelen deels zelfgestuurd, hoofd- van bijzaken te onderscheiden zonder voorafgaandelijk hoorcollege.
    • De student(e) kan onder begeleiding en volgens een aangereikt protocolop een adequate en veilige wijzein vitro experimenten uitvoeren (een enzymkinetiek opstellen, opmeten van fotosysteem I en/of II lichtreacties mbv Clark elektrode).
    • De student(e) kan in kleine groep in vitro exerimenten uitvoeren.
    • De student(e) kan volgende basisvaardigheden toepassen in een breder experiment: gebruik van micropipet en spectrofotometer.
    • De student(e) kan de data van in vitro experimenten na verwerking in excel (grafisch: enzymkinetiek; rekenmatig: lichtreacties) presenteren en bespreken in een geschreven verslag.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Workshop  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 8,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Verslag
Schriftelijk examen90 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. In geval van overmacht wordt een ad hoc regeling uitgewerkt.
GevolgMet betrekking op voorwaarde: Item 1. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op één of beide practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N ongewettigd afwezig. Zie Extra info.
Extra infoStudenten die ongewettigd afwezig zijn (N ongewettigde afwezigheid) dienen betrokken practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum/workshop om het eindresultaat te verkrijgen. De student(e) dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Lippincott's Illustrated Reviews: Biochemistry, DR Ferrier, Williams & Wilkins, Wolters Kluwer, 9th edition

ISBN: 9781975220501

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Molecular Biology of the Cell,A. Alberts,7de,Taylor & Francis

Genummerd labschrift,


Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 02. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. [Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen)]
  •  EC 
  • EC 03. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. [Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving]
  •  EC 
  • EC 04. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. [Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen]
  •  EC 
  • EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 06. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 07. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. [Leerlijn 7: Communiceren en presenteren]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
  •  EC 
  • EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. [Leerlijn 10: Internationale dimensie]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J
schakelprogramma master biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.