De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Communicatie en participatie (3657)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. An NEVEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Edith DONDERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.



Inhoud

In het vak Communicatie en participatie wordt de klemtoon op 4 aspecten gelegd: stakeholders, communicatie, participatie en draagvlak creëren.

De studenten leren welke stakeholders er betrokken zijn bij mobiliteitsprojecten en hoe zij moeten communiceren met de stakeholders. Vervolgens leren ze hoe er een draagvlak gecreëerd kan worden voor een mobiliteitsproject. Studenten leren tijdens welke fasen in het planningsproces aan participatie kan gedaan worden en welke participatievormen hieraan gekoppeld kunnen worden. Aansluitend zullen verschillende participatiemogelijkheden toegelicht worden aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Verder krijgt de student inzicht in het verzamelen van kwalitatieve data via focusgroepen en leren ze hoe ze deze op een gestructureerde manier kunnen analyseren.

Tot slot werken de studenten rond een communicatie en participatietraject voor een mobiliteitsgerelateerd project. De studenten schrijven hierover een paper en presenteren hun resultaat. De studenten wonen ook een participatiemoment bij en maken hier een verslag over.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Paper  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode35 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarVoor onderdelen van de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (reflectieverslag, paper overkoepelende opdracht) waarop een voldoende (≥ 10/20) werd behaald tijdens de eerste examenkans, blijft het deelcijfer behouden.
Reflectieopdracht
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode15 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Presentatie
Schriftelijk examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien voor het schriftelijk examen een voldoende (≥ 10/20) werd behaald tijdens de eerste examenkans, blijft het deelcijfer behouden.
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenVerplichte deelname en indiening De student dient actief deel te nemen aan verplichte organisatie- en werkvormen waarbij interactie vereist is: hoorcolleges, gastcolleges, werkzittingen en presentaties. Het tijdig indienen van alle vereiste opdrachten (reflectieverslag, voorbereiding en actieve deelname aan focusgroep, overkoepelende opdracht) is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen. Minimale deelresultaten en slaagvoorwaarden De student moet op alle deelopdrachten (schriftelijk examen, reflectieverslag, voorbereiding en actieve deelname aan focusgroep, overkoepelende opdracht (paper en presentatie)) een minimumscore behalen (≥ 8/20) om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Enkel studenten die aan alle verplichte onderdelen voldaan hebben, kunnen een eindscore krijgen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgNiet-tijdig indienen of afwezigheid · Het niet of laattijdig indienen van verplichte opdrachten (zoals reflectieverslag, overkoepelende opdracht) en/of ongewettigde afwezigheid bij verplichte onderwijsactiviteiten waarbij interactie vereist is (zoals focusgroep), kan leiden tot een 0 voor het specifiek deelopleidingsonderdeel. · Gewettigde afwezigheid wordt tijdig gemeld door de student met de nodige stukken. Indien mogelijk, wordt een vervangopdracht opgelegd.Onvoldoende op deelonderdelen · Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans.
Extra info

Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Behoud van deelcijfers bij tweede examenkans: • Voor zowel het schriftelijk examen als onderdelen van de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (reflectieverslag, paper overkoepelende opdracht) waarop een voldoende (≥ 10/20) werd behaald tijdens de eerste examenkans, blijft het deelcijfer behouden. • Onderdelen van de mondelinge evaluatie (presentatie overkoepelende opdracht, deelname focusgroep) kunnen in de tweede examenkans niet opnieuw worden opgenomen. Deelcijfers van de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden. Ook in het geval van een onvoldoende (<10/20) is er geen mogelijkheid om dit deelcijfer te verbeteren tijdens de tweede examenkans. Tweede examenkans: • Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans. • Wanneer de student niet slaagt voor het geheel van het opleidingsonderdeel, maar wel voor het schriftelijk examen en/of onderdelen van de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (reflectieverslag, paper overkoepelende opdracht), wordt het deelcijfer overgenomen naar de tweede examenkans. • Deelcijfers van onderdelen van de mondelinge evaluatie worden overgenomen uit de eerste examenkans, ook indien het om een onvoldoende resultaat gaat. • In geval van een onvoldoende resultaat kan de student gevraagd worden een herwerkte versie van de oorspronkelijke schriftelijke opdracht in te dienen.
 

Verplicht studiemateriaal
 

De presentaties van de hoorcolleges en gastcolleges worden via Blackboard ter beschikking gesteld.

Lesmateriaal en opdrachten voor werkzittingen worden eveneens via Blackboard aangereikt.

 

Aanbevolen literatuur
 

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt. Communicatiestrategieën voor infrastructuur- en mobiliteitsprojecten,Bart Derison, Politea,9782509035714.

De participatiegetuigen, Philippe De Vries, Politea

Help, er ligt een weg in mijn tuin! Op zoek naar draagvlak en participatie. Communiceren over wegenwerken, Bart Derison, Noël Slangen ,Lannoo Campus



Eindcompetenties
bachelor in de mobiliteitswetenschappen
  •  EC 
  • EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen.

  •  EC 
  • EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe.

     
  •  DC 
  • DC4: De student kan uit veel voorkomende concepten, onderzoeks- en evaluatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden.

     
  •  DC 
  • DC7: De student kan belangrijke theorieën m.b.t. een duurzame mobiliteit toepassen op eenvoudige en concrete mobiliteitsproblemen.

  •  EC 
  • EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen.

  •  EC 
  • EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren.

     
  •  DC 
  • DC4: De student houdt in zijn/haar aanpak rekening met de belangen en standpunten van stakeholders en/of consequenties van adviezen bij het uitwerken van verschillende oplossingsmogelijkheden.

  •  EC 
  • EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren.

     
  •  DC 
  • DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren.

     
  •  DC 
  • DC3: De student communiceert gepast met brede maatschappelijke groeperingen (zoals bewoners, overheden, handelaars).

  •  EC 
  • EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan onderbouwde feedback aan medestudenten geven alsook ontvangen.

     
  •  DC 
  • DC5: De student kan in teamverband communiceren met verschillende stakeholders.

 

schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen/master of transportation sciences
  •  EC 
  • EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle.

  •  EC 
  • EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe.

  •  EC 
  • EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines.

  •  EC 
  • EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten.

  •  EC 
  • EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen.

  •  EC 
  • EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen J
schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.