Communicatie en participatie (3657) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: semester 2 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
In het vak Communicatie en participatie wordt de klemtoon op 4 aspecten gelegd: stakeholders, communicatie, participatie en draagvlak creëren.
De studenten leren welke stakeholders er betrokken zijn bij mobiliteitsprojecten en hoe zij moeten communiceren met de stakeholders. Vervolgens leren ze hoe er een draagvlak gecreëerd kan worden voor een mobiliteitsproject. Studenten leren tijdens welke fasen in het planningsproces aan participatie kan gedaan worden en welke participatievormen hieraan gekoppeld kunnen worden. Aansluitend zullen verschillende participatiemogelijkheden toegelicht worden aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Verder krijgt de student inzicht in het verzamelen van kwalitatieve data via focusgroepen en leren ze hoe ze deze op een gestructureerde manier kunnen analyseren.
Tot slot werken de studenten rond een communicatie en participatietraject voor een mobiliteitsgerelateerd project. De studenten schrijven hierover een paper en presenteren hun resultaat. De studenten wonen ook een participatiemoment bij en maken hier een verslag over.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Voor onderdelen van de schriftelijke evaluatie tijdens de
onderwijsperiode (reflectieverslag, paper overkoepelende opdracht)
waarop een voldoende (≥ 10/20) werd behaald tijdens de eerste
examenkans, blijft het deelcijfer behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien voor het schriftelijk examen een voldoende (≥ 10/20) werd behaald
tijdens de eerste examenkans, blijft het deelcijfer behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte deelname en indiening
De student dient actief deel te nemen aan verplichte organisatie- en werkvormen waarbij interactie vereist is: hoorcolleges, gastcolleges, werkzittingen en presentaties.
Het tijdig indienen van alle vereiste opdrachten (reflectieverslag, voorbereiding en actieve deelname aan focusgroep, overkoepelende opdracht) is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen.
Minimale deelresultaten en slaagvoorwaarden
De student moet op alle deelopdrachten (schriftelijk examen, reflectieverslag, voorbereiding en actieve deelname aan focusgroep, overkoepelende opdracht (paper en presentatie)) een minimumscore behalen (≥ 8/20) om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
Enkel studenten die aan alle verplichte onderdelen voldaan hebben, kunnen een eindscore krijgen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Niet-tijdig indienen of afwezigheid
· Het niet of laattijdig indienen van verplichte opdrachten (zoals reflectieverslag, overkoepelende opdracht) en/of ongewettigde afwezigheid bij verplichte onderwijsactiviteiten waarbij interactie vereist is (zoals focusgroep), kan leiden tot een 0 voor het specifiek deelopleidingsonderdeel.
· Gewettigde afwezigheid wordt tijdig gemeld door de student met de nodige stukken. Indien mogelijk, wordt een vervangopdracht opgelegd.Onvoldoende op deelonderdelen
· Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Behoud van deelcijfers bij tweede examenkans:
• Voor zowel het schriftelijk examen als onderdelen van de schriftelijke
evaluatie tijdens de onderwijsperiode (reflectieverslag, paper
overkoepelende opdracht) waarop een voldoende (≥ 10/20) werd behaald
tijdens de eerste examenkans, blijft het deelcijfer behouden.
• Onderdelen van de mondelinge evaluatie (presentatie overkoepelende
opdracht, deelname focusgroep) kunnen in de tweede examenkans niet
opnieuw worden opgenomen. Deelcijfers van de mondelinge evaluatie
tijdens de onderwijsperiode blijven behouden. Ook in het geval van een
onvoldoende (<10/20) is er geen mogelijkheid om dit deelcijfer te
verbeteren tijdens de tweede examenkans.
Tweede examenkans:
• Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de
verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de
docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans.
• Wanneer de student niet slaagt voor het geheel van het
opleidingsonderdeel, maar wel voor het schriftelijk examen en/of
onderdelen van de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode
(reflectieverslag, paper overkoepelende opdracht), wordt het deelcijfer
overgenomen naar de tweede examenkans.
• Deelcijfers van onderdelen van de mondelinge evaluatie worden
overgenomen uit de eerste examenkans, ook indien het om een onvoldoende
resultaat gaat.
• In geval van een onvoldoende resultaat kan de student gevraagd worden
een herwerkte versie van de oorspronkelijke schriftelijke opdracht in te
dienen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De presentaties van de hoorcolleges en gastcolleges worden via Blackboard ter beschikking gesteld. Lesmateriaal en opdrachten voor werkzittingen worden eveneens via Blackboard aangereikt. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt. Communicatiestrategieën voor infrastructuur- en mobiliteitsprojecten,Bart Derison, Politea,9782509035714.
De participatiegetuigen, Philippe De Vries, Politea
Help, er ligt een weg in mijn tuin! Op zoek naar draagvlak en participatie. Communiceren over wegenwerken, Bart Derison, Noël Slangen ,Lannoo Campus |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de mobiliteitswetenschappen
|
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | | - DC
| DC4: De student kan uit veel voorkomende concepten, onderzoeks- en evaluatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. | | - DC
| DC7: De student kan belangrijke theorieën m.b.t. een duurzame mobiliteit toepassen op eenvoudige en concrete mobiliteitsproblemen. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | - DC
| DC2: De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren. | | - DC
| DC4: De student houdt in zijn/haar aanpak rekening met de belangen en standpunten van stakeholders en/of consequenties van adviezen bij het uitwerken van verschillende oplossingsmogelijkheden. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | | - DC
| DC3: De student communiceert gepast met brede maatschappelijke groeperingen (zoals bewoners, overheden, handelaars). | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | | - DC
| DC2: De student kan onderbouwde feedback aan medestudenten geven alsook ontvangen. | | - DC
| DC5: De student kan in teamverband communiceren met verschillende stakeholders. |
|
|
|
schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen/master of transportation sciences
|
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | - EC
| EC2: De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de concepten, methodes, en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen en past deze adequaat toe. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen
|
J
|
schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|