| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: semester 1 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
| |
|
Materiaalleer 1 (2314)
|
3.0 stptn |
| |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
|
Advies
Als je Materiaalleer 2 in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 3688 Ontwerpen 2A (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)
|
|
|
|
|
|
Materiaalleer: studie, analyse en toepassing van verschillende materialen aan de hand van samenstelling, fabricatie, eigenschappen, functie, gedrag, verwerking, toepassing en end-of-life fase. Volgende materiaalklassen komen aan bod: gebakken producten (bakstenen, pannen, tegels), glas, non-ferro metalen (zink, aluminium, koper en lood) en staal
Meubelconstructie: technisch uitwerken van een complex interieur onderdeel in functie van een architectuurconcept. De doelstelling van de praktijkoefening is om in te zoomen tot op detailschaal en uitvoeringsniveau. Het consequent vasthouden aan een architecturaal uitgangspunt tot in de realisatiefase is een uitdaging die veel oefening vergt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Semester 1 (3,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
| Andere: | Meubelconstructie (33%): evaluatie a.d.h.v. practicum; Materiaalleer (17%): beoordeling van praktijkoefening - het groepswerk wordt beoordeeld o.b.v. een verslag en een mondelinge presentatie. Het groepscijfer kan per student worden aangepast o.b.v. peer assessment. |
|
|
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Meubelconstructie: Indien de student geslaagd is op deze deelevaluatie
kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede
examenkans; Materiaalleer: Voor het groepswerk is er geen tweede
examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen
naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 50 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Materiaalleer: Indien de student geslaagd is op het
deelopleidingsonderdeel Materiaalleer (groepsopdracht + examen) kan
hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
| Meerkeuzevragen, giscorrectie | ✔ |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Voor het groepswerk Materiaalleer (17%) is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans. Meubelconstructie (33%) wordt opnieuw geëvalueerd adhv een practicum. Voor Materiaalleer is er een tweede examenkans voor het schriftelijk gesloten boek examen (50%). Indien de student geslaagd is voor één van beide deelopleidingsonderdelen (Materiaalleer of Meubelconstructie) kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Het studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Materiaalkunde - De kern van duurzame bouwkunde en civiele techniek, Verver M.W., Fraaij Alex L.A., Noordhoff Uitgevers B.V, 9789001862282 |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de architectuur
|
- EC
| De student heeft basiskennis over relevante wet- en regelgeving en technische voorschriften. | - EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan hierover kritisch reflecteren in relatie tot een ontwerp. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. | | | - DC
| De student functioneert zelfstandig en in een groep van bekenden en onbekenden. | | | - DC
| De student is in staat een opdracht tijdig en volgens de opgelegde voorwaarden af te ronden en in te dienen. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
2de bachelorjaar in de architectuur
|
J
|
|
voorbereidingsprogramma master in de architectuur
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|