Materiaalleer 2 (3687)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Elke KNAPEN 
  
Co-titularis :Arch. Bart MOORS 
 Prof. dr. Mieke VANDENBROUCKE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Materiaalleer 1 (2314) 3.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Advies Als je Materiaalleer 2 in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 3688 Ontwerpen 2A (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)

Inhoud

Materiaalleer: studie, analyse en toepassing van verschillende materialen aan de hand van samenstelling, fabricatie, eigenschappen, functie, gedrag, verwerking, toepassing en end-of-life fase. Volgende materiaalklassen komen aan bod: gebakken producten (bakstenen, pannen, tegels), glas, non-ferro metalen (zink, aluminium, koper en lood) en staal



Meubelconstructie: technisch uitwerken van een complex interieur onderdeel in functie van een architectuurconcept. De doelstelling van de praktijkoefening is om in te zoomen tot op detailschaal en uitvoeringsniveau. Het consequent vasthouden aan een architecturaal uitgangspunt tot in de realisatiefase is een uitdaging die veel oefening vergt



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Project  
Werkvormen  
Groepswerk  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode50 %
Andere:Meubelconstructie (33%): evaluatie a.d.h.v. practicum; Materiaalleer
(17%): beoordeling van praktijkoefening - het groepswerk wordt
beoordeeld o.b.v. een verslag en een mondelinge presentatie. Het
groepscijfer kan per student worden aangepast o.b.v. peer assessment.
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarMeubelconstructie: Indien de student geslaagd is op deze deelevaluatie kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans; Materiaalleer: Voor het groepswerk is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans.
Schriftelijk examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarMateriaalleer: Indien de student geslaagd is op het deelopleidingsonderdeel Materiaalleer (groepsopdracht + examen) kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans
Gesloten-boek
Open vragen
Meerkeuzevragen, giscorrectie

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Voor het groepswerk Materiaalleer (17%) is er geen tweede examenkans:
het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de
tweede examenkans. Meubelconstructie (33%) wordt opnieuw geëvalueerd
adhv een practicum. Voor Materiaalleer is er een tweede examenkans voor
het schriftelijk gesloten boek examen (50%). Indien de student
geslaagd is voor één van beide deelopleidingsonderdelen (Materiaalleer
of Meubelconstructie) kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen
naar de 2de examenkans.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard.

 

Aanbevolen literatuur
 

Materiaalkunde - De kern van duurzame bouwkunde en civiele techniek, Verver M.W., Fraaij Alex L.A., Noordhoff Uitgevers B.V, 9789001862282



Eindcompetenties
bachelor in de architectuur
  •  EC 
  • De student heeft basiskennis over relevante wet- en regelgeving en technische voorschriften.

  •  EC 
  • De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan hierover kritisch reflecteren in relatie tot een ontwerp.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp.

     
  •  DC 
  • De student functioneert zelfstandig en in een groep van bekenden en onbekenden.
     
  •  DC 
  • De student is in staat een opdracht tijdig en volgens de opgelegde voorwaarden af te ronden en in te dienen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de architectuur J
voorbereidingsprogramma master in de architectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.