De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Moleculaire mech. van neuro. ziekten (3739)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ilse DEWACHTER 
  
Co-titularis :Prof. dr. Bert BRONE 
  
Met medewerking van :Mevrouw Sarah VANHERLE 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Art JANSSEN 
 Mevrouw Jana HARDY 
 Prof. dr. Theo MEERT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Biofysica (3609) 4.0 stptn
    Biomoleculen (3606) 7.0 stptn
    Celbiologie (3408) 8.0 stptn
    Celfysiologie (5451) 10.0 stptn
    Chemische homeostase (3415) 4.0 stptn
    Functionele anatomie (3607) 4.0 stptn
    Functionele histologie (5468) 6.0 stptn
    Genetica en genomica (3410) 10.0 stptn
    Vaardigheidsonderwijs (3416) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Biomedische neurowetenschappen (3610) 7.0 stptn
    Statistiek in genetica (3411) 4.0 stptn
 

Begincompetenties

Biomedische neurowetenschappen

  • De student kan de bouw van de cel aanduiden, illustreren en toelichten;

  • De student kan de algemene principes van cellulaire communicatie en elektrische signalen (actiepotentiaal, neurotransmitters, receptoren, synaps), prikkel-contractiekoppeling beschrijven;

  • De student kan werken met een lichtmicroscoop.

  • De student heeft basiskennis neurowetenschappen. 


Inhoud

In het vak 'moleculaire mechanismen van neurologische ziekten' worden symptomen, diagnose, pathologie, het ziekteproces en behandeling van neurologische aandoeningen besproken. Volgende topics komen aan bod.

  • Basis farmacologie
  • Neurodegeneratieve aandoeningen algemeen
  • Alzheimer's disease
  • Parkinson's disease
  • Pijn
  • Psychopathieën
  • Depressie
  • Schizofrenie
  • Drugs of abuse

De leerdoelen van deze cursus zijn:

  • De student kent de belangrijkste neurologische ziekten, en de respectievelijke diagnostische en pathologische kenmerken, symptomen, genetische factoren en behandeling van de belangrijkste neurologische ziekten.
  • De student heeft inzicht in farmacologische basisprincipes (farmacokinetiek/farmacodynamiek).
  • De student kent de farmacologische toepassingen gerelateerd aan neurologische aandoeningen.
  • De student heeft inzicht in de moleculaire mechanismen van neurologische aandoeningen en hoe deze gebruikt worden voor de identificatie van therapeutische doelwitten voor neurologische ziekten. Ze kennen verschillende therapeutische toepassingen, inclusief gentherapie, immunisatietherapie en klassieke farmacologische therapieën. Ze kennen de verschillen tussen symptomatische, preventieve en curatieve behandelingen.
  • De student kan de cellulaire werkingsmechanismen hiervan uitleggen en dit relateren aan het misbruik van medicatie.
  • De student heeft inzicht in verschillende neurotransmitter systemen die betrokken zijn in de neurologische aandoeningen.
  • De student heeft kritisch inzicht in huidig onderzoek naar de moleculaire mechanismen en kan op basis daarvan een nieuwe onderzoeksvraag formuleren en theoretisch uitwerken.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Groepswerk  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode5 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaaraanwezigheid is vereist
Verslag
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode25 %
Andere:Presentatie van het groepswerk: zowel presentatie als verdediging worden gescoord. Dit omvat ook peer evaluatie gebruik makend van het programma Buddy Check
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarminstens een tolereerbaar cijfer behaald.
Schriftelijk examen70 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1)Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. 2) Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht.
Gevolg1) Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N-ongewettigd afwezig en dienen dit practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. 2) Een student bij wie de bijdrage van het groepswerk mogelijk beduidend kleiner is dan bij de rest van de groepsleden, zal het stappenproces inzake meeliftgedrag doorlopen zoals beschreven op Blackboard. Gedurende de looptijd van deze procedure krijgt de student tijdelijk een X score (geen examencijfer beschikbaar) voor het OPO. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode. De resultaten van de andere evaluatie-onderdelen kunnen worden behouden in tweede zittijd indien de student hierop reeds een slaagcijfer of tolereerbare voldoende behaalde.
Extra info

De score behaald op het practicum blijft behouden. De score op de presentatie blijft behouden voor 2de zit indien minstens een tolereerbaar cijfer behaald werd.

Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie wordt verder uiteengezet op Blackboard. Is er sprake van een mogelijk beduidend kleinere bijdrage, dan zal het stappenproces inzake meeliftgedrag opgestart worden.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De score behaald op de presentatie en het practicum blijven behouden. Het schriftelijke examen kan opnieuw gedaan worden bij de tweede examenkans.
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Principles of Pharmacology,Golan D.E.,4th,Wolters Kluwer,9781496320575
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal voor deze cursus omvat de verschillende presentaties van de docenten, die beschikbaar gesteld worden via BB.



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen]
  •  EC 
  • EC 02. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. [Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen)]
  •  EC 
  • EC 04. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. [Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen]
  •  EC 
  • EC 05. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 08. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. [Leerlijn 7: Communiceren en presenteren]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
  •  EC 
  • EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. [Leerlijn 10: Internationale dimensie]
  •  EC 
  • EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J
schakelprogramma master biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.