De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Bio-ethiek (3745)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wim PINXTEN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Hanne KINDERMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Paul HEEFFER 
 De heer Peter BOGAERTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Biofysica (3609) 4.0 stptn
    Biomoleculen (3606) 7.0 stptn
    Celbiologie (3408) 8.0 stptn
    Celfysiologie (5451) 10.0 stptn
    Chemische homeostase (3415) 4.0 stptn
    Functionele anatomie (3607) 4.0 stptn
    Functionele histologie (5468) 6.0 stptn
    Genetica en genomica (3410) 10.0 stptn
    Vaardigheidsonderwijs (3416) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Statistiek in genetica (3411) 4.0 stptn
 

Inhoud

Leerdoelen:

-De student is zich bewust van de diversiteit aan problemen en themata in de biomedische ethiek;

-De student kent verschillende ethische denkmodellen, hun mogelijkheden en beperkingen;

-De student kan een ethisch probleem herkennen en benoemen;

-De student kan ethische problemen zowel vanuit principlistisch als consequentialistisch standpunt beschouwen;

-De student kan een genuanceerd en met geldige argumenten onderbouwd standpunt innemen, waarbij rekening gehouden wordt met de beschikbare kennis in het domein.

Inhoud:

1. Inleiding tot de ethiek:

- ethische denkmodellen

- ethisch redeneren en argumenteren

2. Themata uit de biomedische ethiek:

- ethiek van het wetenschappelijk onderzoek

- ethiek van (nieuwe) biomedische technologieën

- ethische aspecten van biobanking en data management



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Individueel begeleidingsmoment  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Groepswerk  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode50 %
Andere:Groepswerk
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen50 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De student herneemt het onderdeel waarvoor hij niet was geslaagd. -Indien niet geslaagd voor het schriftelijk examen: Schriftelijk examen met open en gesloten vragen (50% van de punten) -Indien niet geslaagd voor het groepswerk: Individueel werk ter vervanging van het groepswerk (50% van de punten)
 

Verplicht studiemateriaal
 

Zie Blackboard



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen]
  •  EC 
  • EC 09. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan biomedische ethische kwesties benoemen, kent de problemen in verband met (on)ethisch onderzoeksgedrag en heeft aandacht voor plagiaat in het eigen handelen. [Leerlijn 6: Ethisch denken en integer handelen]
     
  •  DC 
  • De student(e) kan op een kritische manier de ethische problemen beschrijven bij het opstellen van een studie
  •  EC 
  • EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. [Leerlijn 7: Communiceren en presenteren]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
  •  EC 
  • EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelf reflectie). [Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole)]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.