De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Planeet aarde, klimaat en leven (3762)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jean MANCA 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Lealia DERICKX 
 De heer Remy RATAJCZAK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Mechanica (3322) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

De student heeft een basiskennis Mechanica (Q1) met inbegrip van de universele gravitatiewet en de wetten van Kepler...



Inhoud

"Wat is er speciaal aan de planeet Aarde?", "Hoe zit het met de opwarming van de aarde?", "Wat is leven?", "Hoe interageren natuurwetten met het leven en de natuur?".... De inhoud van dit opleidingsonderdeel heeft tot doel een introductie te geven studenten kennis laten maken met de wetenschappelijke grondslagen en historische context gerelateerd aan deze fundamentele en maatschappelijke vragen, vanuit een multidisciplinair perspectief.

Thema's die aan bod komen zijn: introductie tot geofysica, oorsprong en evolutie van planeet aarde, interactie van zon en planeet aarde, klimaat en klimaatverandering, mondiale uitdagingen (klimaat, energie, principes van duurzaamheid en circulariteit,...), fysica van de sferen (magnetosfeer, atmosfeer, biosfeer,...) en leven (bv. cellen, bio-elektriciteit, fotosynthese,...).

In de context van de thema's geofysica en klimaatopwarming zal bijzondere aandacht besteed worden aan het onderzoek van de Poolgebieden en de historische bijdrage vanuit België (van Adrien de Gerlache, de Belgische Antarctische expedities - met o.a. G. De Gerlache, T. Van Autenboer,..-, tot Alain Hubert en het Princes Elisabeth-onderzoeksstation ) met o.a. een bezoek aan de Antarctica-expo op de campus.

Naast een inleidend begrip van deze concepten en mechanismen, wil het opleidingsonderdeel ervoor zorgen dat de concepten en principes door de studenten kunnen worden toegepast in gerelateerde concrete problemen/vraagstukken.

Ook maken studenten kennis met experimenteervaardigheden door zelf experimenten uit te voeren in practica.

In een project verdiepen de leerlingen zich in een gekozen gerelateerd onderwerp.

Deze cursus heeft tot doel de student een inleidend wetenschappelijk perspectief te bieden op onze voortdurend evoluerende planeet Aarde, het klimaat en het leven. Tegelijkertijd wil het ruimte en tijd bieden voor verwondering en reflectie over onze relatie tot deze unieke blauwe planeet.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  
Practicum  
Project  
Werkvormen  
Oefeningen  
Portfolio  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIeder deelcijfer kan overgedragen worden.
Presentatie
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode5 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIeder deelcijfer kan overgedragen worden.
Schriftelijk examen75 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDeelname aan de geprogrammeerde practica is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is bij deelname aan een of meerdere practica, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie).
Extra infoDe portfolio-opdracht (4 ptn) en practica (1pt) tellen mee voor 25% van het eindcijfer (5 ptn).

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm 1. De practica kunnen niet hernomen worden in de tweede examenkans 2. Indien een student aan het einde van het academiejaar niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel, kan -op vraag van de student- het deelresultaat voor het examenonderdeel behouden blijven in de eerstvolgende examenkans bij herinschrijving in het opleidingsonderdeel als de student een minimumscore van 50% behaalde voor het betreffende onderdeel. Lagere deelcijfers zijn niet overdraagbaar naar een volgende inschrijving in het opleidingsonderdeel.
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  University Physics, Young & Freedman, 15e editie, Pearson Education, 9781292314730,
 

Verplicht studiemateriaal
 

Reader (selectie van artikels, teksten en presentaties ; cfr. Blackboard).



Eindcompetenties
bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Fysicakan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen.

     
  •  DC 
  • 3.1: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen beschrijven en uitleggen.
     
  •  DC 
  • 3.2: De bachelor Fysica kan modellen en technieken vergelijken en het geschikte instrument selecteren op basis van relevante criteria, zoals bruikbaarheid, correctie en efficientie.
     
  •  DC 
  • 3.3: De bachelor Fysica kan eenvoudige systemen modelleren en hun evolutie voorspellen.
     
  •  DC 
  • 3.5: De bachelor Fysica heeft zicht op het bredere multidisciplinaire kader waarin de fysica zich situeert.
  •  EC 
  • EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.

     
  •  DC 
  • 9.1: De bachelor Fysica maakt kennis met de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn.
     
  •  DC 
  • 9.2: De bachelor Fysica leert stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen te identificeren.
  •  EC 
  • EC 10: De bachelor Fysica integreert ethische en normatieve denkwijzen in zijn eigen wetenschappelijk denken en handelen.

     
  •  DC 
  • 10.1: De bachelor Fysica heeft aandacht voor ethisch handelen in het kader van eigen onderzoek (o.a. plagiaat, correct presenteren van resultaten, intellectueel eigendom, bronvermelding, gepaste omgang met vertrouwelijke informatie)
     
  •  DC 
  • 10.3: De bachelor Fysica kan ethische problemen en dilemma’s gerelateerd aan fysica herkennen en analyseren en een gepaste aanpak formuleren om hiermee om te gaan.
  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Fysica kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een team.

     
  •  DC 
  • 11.1: De bachelor Fysica kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden.
     
  •  DC 
  • 11.2: De bachelor Fysica kan in een team een actieve rol op zich nemen.
     
  •  DC 
  • 11.3: De bachelor Fysica kan zich aan opgelegde deadlines houden.
     
  •  DC 
  • 11.4: De bachelor Fysica kan reflecteren op het functioneren van de groepsleden binnen de samenwerking.
  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten.

     
  •  DC 
  • 12.1: De bachelor Fysica kan over het eigen werk schriftelijk rapporteren aan vakgenoten.
     
  •  DC 
  • 12.2: De bachelor Fysica kan het eigen werk mondeling presenteren aan vakgenoten.
     
  •  DC 
  • 12.3: De bachelor Fysica kan het eigen werk mondeling verdedigen tegenover vakgenoten.
  •  EC 
  • EC13: De bachelor Fysica heeft inzicht in de maatschappelijke en historische context van de fysica.

     
  •  DC 
  • 13.1: De bachelor Fysica is bekend met de historische context van de fysica.
     
  •  DC 
  • 13.2: De bachelor Fysica kan de maatschappelijke context van fysica duiden.
     
  •  DC 
  • 13.3: De bachelor Fysica kan maatschappelijke aspecten en uitdagingen gerelateerd aan fysica, identificeren.
 

Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de fysica J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.