| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Van de student wordt inzicht in de algemene bedrijfsvoering en boekhouding van ondernemingen verwacht, evenals wordt verwacht dat de student de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen kent (niveau Accounting3267).
|
|
|
|
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.
Het doel van dit opleidingsonderdeel is het verkrijgen van inzicht in de rol en werking van interne controlesystemen en hoe deze in de huidige bedrijfscontext binnen accounting informatiesystemen geïntegreerd worden. Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zouden de volgende competenties verworven moeten zijn:
- De student kent de basisbegrippen van interne controle en de daarmee samenhangende theorieën
- De student kent het COSO raamwerk en kan op basis hiervan verschillende interne controle initiatieven beoordelen.
- De student kan het belang van processen voor een bedrijf in eigen woorden uitleggen.
- De student kan processen in een ondubbelzinnige standaardtaal modelleren.
- De student kan een standaard aan- en verkoopproces beschrijven en modelleren, evenals hoe deze in een informatiesysteem worden geconfigureerd.
- De student heeft inzicht in welk soort data gecreëerd wordt wanneer een accounting informatiesysteem gebruikt wordt.
- De student heeft inzicht in de risico's die gepaard gaan met standaard aan- en verkoopprocessen, evenals in de controles die hiervoor ingericht worden.
- De student heeft inzicht in hoe informatiesystemen kunnen ondersteunen in het automatiseren van procescontroles.
- De student heeft inzicht in hoe informatiesystemen kunnen ondersteunen in het automatiseren van het testen van interne controles.
- De student heeft inzicht in de belangrijkste risico's die gepaard gaan met het gebruik van informatiesystemen, en hoe deze gereduceerd kunnen worden door IT General Controls (ITGC's).
- De student is in staat om op een heldere manier aanbevelingen rond een bepaalde interne controle problematiek te presenteren.
- De student heeft inzicht in hoe technologie de interne controle van een onderneming kan ondersteunen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Semester 1 (6,00sp) Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Handboek 1:
IT-b@sed audit: optimale integratie van IT in de controle, E. van Grunsven, G. Folkers en B. Westra, 3de druk
ISBN: 9789083014623
Handboek 2:
Interne organisatiebeheersing, Griet Beerten, Ann De Causmaecker en Thierry Van Loocke, Van In uitgeverij
ISBN: 9789030692324 |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie. |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
master HW OM track private sector
|
J
|
|
master HW OM track publieke sector
|
J
|
|
master in de handelswetenschappen - accountancy, financiering en fiscaliteit
|
J
|
|
master in de handelswetenschappen - marketing management
|
J
|
|
master in de handelswetenschappen - supply chain management
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|