Marketinginformatie (3853)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sandra STREUKENS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Timpe CALLEBAUT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De studenten kan een lineaire regressie analyse uitvoeren en interpreteren



Inhoud

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

Het verzamelen en correct analyseren van marketinginformatie is cruciaal om de effectiviteit van marketing acties te meten. Market response modellen worden gebruikt om de impact te meten van marketing beslissingen op output maatstaven zoals verkopen of marktaandelen. Deze cursus introduceert market response models als een methode om de effectiviteit van marketing acties (zoals advertising, prijs, innovaties) te meten. De cursus heeft twee doelen:

  1. Bestuderen van de rijke academische marketing modeling literatuur waarin de effectiviteit van verschillende marketing instrumenten wordt onderzocht.
  2. Aanleren hoe zelf een goed (basis) market response model te bouwen.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open-boek
Casus
Meerkeuzevragen
Open vragen
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingStudenten mogen het lesmateriaal (slides en academische papers) meenemen naar het examen.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal zal bestaan uit een selectie wetenschappelijke papers en de slides van de hoorcolleges. Beide zullen beschikbaar worden gemaakt via BlackBoard.

 

Opmerkingen
 

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master HW OM track private sector J
master HW OM track publieke sector J
master in de handelswetenschappen - accountancy, financiering en fiscaliteit J
master in de handelswetenschappen - marketing management J
master in de handelswetenschappen - supply chain management J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.