KMO management en familiebedrijven (3863)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wim VOORDECKERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

De volgende topics komen aan bod:

  • het economisch belang van familiebedrijven en de kenmerken van deze bedrijven.
  • theorieën omtrent het familiebedrijf
  • het management van een familiebedrijf met aandacht voor de wisselwerking tussen familie en bedrijf.
  • eigendomsstructuur en governance van het familiebedrijf
  • organisatieveranderingen in familiebedrijven
  • de opvolgingsproblematiek: economische and juridische aspecten
  • strategische management in het familiebedrijf
  • relationele en emotionele aspecten van het management van een familiebedrijf: relationele dynamieken en conflicthantering, HRM en diversiteit.
  • financiering van familiebedrijven


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Casus
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
  Managing the Family Business,Zellweger Thomas,1ste druk,E Elgar,9781783470709
 

Opmerkingen
 

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie cluster ondernemen en management J
master HW OM track private sector J
master HW OM track publieke sector J
master in de handelswetenschappen - accountancy, financiering en fiscaliteit J
master in de handelswetenschappen - marketing management J
master in de handelswetenschappen - supply chain management J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.